تهیه داکیومنت های مهندسی AsBuilt

مستندات As Built چیست؟
چگونه استفاده می شود؟ چرا باید به آن اهمیت داد؟
مستندات As-built چیست؟
مستندات As-built یک طراحی یا یک مجموعه داده سه بعدی است که تابلو برق را همانطور که واقعا ساخته شده است نشان می دهد.

مجموعه داده های ساخته شده عبارتند از : تمام اصلاحات، اضافات و سایر تغییرات ایجاد شده در طول فرآیند ساخت و ساز. همچنین شامل ابعاد دقیق و مکان های بررسی شده همه تجهیزات تابلو برق، از جمله جانمایی، ویژگی هایی مانند کانال ها و کابل ها می شود.

چرا مستندات As – Builtضروری است؟
ساختار تابلو برق تمام شده هرگز با مدل طراحی کاملا مطابقت ندارد.

این به دلیل ترکیبی از چالش‌های دنیای واقعی مانند تغییرات بودجه، زمان‌بندی فشرده و مواردی است که نیاز به طراحی مجدد و کار مجدد دارند. حتی پیشرفته ترین فرآیند ساخت و ساز – و پیشرفته ترین روش BIM یا VDC – تابلو برقی را تولید می کند که با طرح اصلی متفاوت است.

مستندات as-built برای چه مواردی استفاده می شود؟
اسناد as-built برای مشتریان شما کاربردهای زیادی دارد، از جمله:

پیمانکاران عمومی، که به سوابق به روز نیاز دارند تا نشان دهند که کار قراردادی را مطابق با استانداردهای مشخص شده تولید کرده اند.
مالکان و مدیران تاسیسات، که برای نگهداری دقیق، وظایف عملیاتی و گاهی اوقات شبیه سازی پیشرفته نیاز به دسترسی به تمام داده های پروژه- از طراحی اولیه تا وضعیت فعلی آن دارند.
شرکت هایی که در آینده روی تابلو کار می کنند، به عنوان مثال، پیمانکارانی که به اندازه گیری ها و شماتیک های صحیح برای انجام بازسازی یا بهسازی نیاز دارند.

چرا متخصصان طراحی تابلو برق باید مراقب باشند؟

پیمانکاران مدت‌هاست که در طول فرآیند ساخت و ساز برای نشان دادن تغییرات، اسناد و مدارک ساخته شده را با نقاشی‌های خط قرمز تهیه کرده‌اند. آنها این نماد را با بررسی های حرفه ای، در صورت نیاز، تکمیل می کنند تا از دقیق بودن نقشه ها اطمینان حاصل کنند. در پایان فرآیند ساخت، آنها معمولاً این نقشه‌های دو بعدی را به دفتر فنی تحویل می‌دهند که نقشه‌های ساخته شده را برای تحویل به مشتری نهایی می‌کند.

چالش این است که کار ساخت پیچیده است و پیمانکاران اغلب فقط در تلاش برای ساخت تابلو هستند. متأسفانه، اسناد ساخته شده گاهی اوقات ممکن است از بین بروند. تغییرات ممکن است بدون یادداشت یا در سطح ناکافی از جزئیات و دقت برای برآورده کردن الزامات پروژه یادداشت شوند.

در اینجا LSP ها وارد می شوند: فناوری اسکن سه بعدی می تواند داده های سه بعدی جامع، دقیق و دقیق و تصاویر با وضوح بالا را ثبت کند. این آن را برای مستندسازی وضعیت تابلو پس از ساخت و تولید مجموعه داده‌های ساخته‌شده که جامع، دقیق و قابل درک است ایده‌آل می‌کند.

متداول ترین داکیومنت های تحویلی به صورت ساخته شده کدامند؟
در سطح جهانی، متداول ترین تحویل برای اسناد ساخته شده، ترسیم 2 بعدی CAD است.

اما زمانی که تعداد فزاینده‌ای از پروژه‌ها در حال حرکت به سمت روش‌های BIM هستند، شروع به تغییر کرده است که به مدل‌های سه‌بعدی هوشمند و محیط‌های داده‌ای رایج به جای طراحی‌های فردی متکی هستند.

تفاوت بین یک نقشه CAD و یک مدل BIM برای اسناد as built چیست؟
CAD که مخفف طراحی به کمک کامپیوتر است، یک فناوری است که برای ایجاد نقشه های فنی در نظر گرفته شده است. یک فایل ساخته شده CAD – به عنوان مثال، یک نقشه طبقه – ابعاد دقیق را به عنوان یک ترسیم خطی نشان می دهد. این بدان معنی است که “گنگ” است و حاوی اطلاعات اضافی در مورد روابط بین خطوط یا هر شیئی که آنها را نشان می دهند نیست.

از سوی دیگر، یک مدل BIM از اشیاء مجازی که عناصر تابلو را نشان می‌دهند، تشکیل شده است. همچنین آن عناصر را به یک پایگاه داده حاوی اطلاعات کاربردی مربوطه متصل می کند. هنگام مشاهده یک مدل BIM همراه با نقشه وایرینگ eplan ساخته شده، می توانید با یک کلیک یک کانال را انتخاب کنید و اطلاعات مختلفی مانند شماره مدل، تاریخ نصب، سیستمی که به آن متصل می شود و هر داده دیگری که ممکن است برای یک ذینفع مهم باشد را مشاهده کنید.

به طور خلاصه، یک مدل BIM به همراه نقشه eplan ساخته شده شامل داده های قابل توجهی بیشتر در مورد تابلو برق است، و این بدان معنی است که ارزش بیشتری را برای انواع ذینفعان پروژه ارائه می دهد.

بنابراین، چگونه می توانم یک داکیومنت as built تولید کنم؟

اگر مشتری شما مدل‌های BIM سه‌بعدی و نقشه برق eplan را برای داکیومنت های تابلو های ساخته شده درخواست می‌کند، راهنمای ما را بررسی کنید. این شامل اطلاعات مربوط به برنامه ریزی پروژه، الزامات دقت، انتخاب ابزار، ارتباط با مشتری، مدل سازی و تحویل است.

چگونه می توان نقشه های ساخته شده را مدیریت کرد؟


نقشه های ساخته شده حاوی اطلاعاتی است که برای پروژه ها ضروری است. هر زمان که به اطلاعات معتبر احتیاج دارید ، نقشه ساخته شده باید در سایت های ساختمانی موجود باشد. همچنین شناخته شده است که بخشی از روند راه اندازی است و می داند که چگونه می توان آن را اداره کرد: –
• جزئیات تغییرات یا اضافات داده ها یا اطلاعات قبلی را که شامل مواد ، نقشه ازبیلت چیست؟ اندازه گیری ها و غیره در نقشه ها است ، ثبت و ضبط کنید.
• تمام تغییرات ایجاد شده در کل مراحل ساخت در نقشه های ساخته شده مستند شده است.
تغییرات ایجاد شده در نقاشی ها باید به روز شود و اطلاعات قدیمی باید از هم جدا شوند ، نقشه ازبیلت که به ایجاد دنباله ای از تغییرات ، جزئیات و دلایل آنها کمک می کند. نقاشی ساخته شده شامل شرح مختصری از تغییرات ایجاد شده ، تاریخ تغییر آن ، اصلاح و به روزرسانی آن است ، اگر موردی باید حذف شود یا نیازهای مهم دارای کدگذاری یا رنگ علامت گذاری شده است که درک آن آسان می شود ، در صورت تغییر تغییرات ، همان مقیاس را حفظ کنید نقشه های ساخته شده را ایجاد یا بازآفرینی می کند ، مسیر را در بازرسی نهایی تغییر می دهد و پیوست را با نقاشی ها با زمینه تغییر می دهد.


نقشه های ساخته شده باید دقیق باشند که می توانند از طریق بررسی نقاشی دستی ساخته شده با نصب واقعی ایجاد شوند: –
الزاماتی که حتما باید قبل از تهیه نقشه ازبیلت آماده شود:
۱-مهندس اجرائی باید به طور دقیق تمامی مراحل اجرائی پروژه را در نظر داشته باشد و در صورت برخورد با کوچکترین مغایرتی سریعا مراتب را به اطلاع دفتر فنی برساند تا نسبت به اصلاح نقشه ها اقدام نماید.
به این دلیل که گاهی اوقات تهیه ازبیلت پس از اتمام عملیات کار بسیار طاقت فرسایی خواهد بود و عملا تهیه ازبیلت را غیر ممکن می‌سازد.
۲-در تهیه نقشه های ازبیلت سعی شود متراژ مربوط به هر خط،هر مسیر و کلیه اطلاعات مربوط به متره نیز در کنار آن درج شود تا به اصطلاح با یک تیر دو نشان زده باشید هم نقشه های ازبیلت را تهیه کرده باشید و هم متره را.
۳-تهیه ازبیلت صد در صد بعهده مهندس اجرائی می‌باشد اما این موضوع چیزی از مسئولیت مهندس دفتر فنی کم نمی‌کند و مهندس دفتر فنی می‌بایست از کلیه جزئیات اجرایی با خبر باشد.