نقشه کشی Eplan

طراحی و نقشه کشی مهندسی چیست و چرا مهم است؟

3 دلیل که نقشه های مهندسی دقیق برای فرآیند تولید حیاتی هستند :

هر جنبه ای از فرآیند تولید با طراحی شروع می شود، به همین دلیل است که طراحی بسیار مهم است. سرمایه گذاران، مهندسان، تکنسین های تولید و شرکای تولیدی ، بر اطلاعاتی که در نقشه پیدا می کنند تکیه می کنند. بنابراین، آیا مطمئن هستید که نقشه های شما دقیقاً آنچه سازمان شما نیاز دارد را به تصویر می کشد؟

زمان در دنیای تولید پول است و بیشتر سازمان ها دوست ندارند هیچ یک از این منابع را هدر دهند. هر گونه اطلاعاتی که نامشخص باشد یا در یک نقشه وجود نداشته باشد، با عبور محصول از طریق فرآیند تولید، مشکلاتی را ایجاد می کند. در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که داشتن یک نقشه دقیق حیاتی است:

1 – سوالات را حذف کنید

نقشه ای که شامل تمام جزئیات و اطلاعات لازم برای موفقیت در ساخت دستگاه است (به عنوان مثال، تلورانس ها، مشخصات رنگ، مشخصات الکتریکی، مشخصات بسته بندی، و غیره) به آسان تر کردن کل فرآیند کمک می کند.

حذف سوالات در مراحل اولیه ، به هر کسی که پس از نهایی شدن نقشه ، پروژه را لمس می کند، کمک می کند تا بفهمد این دستگاه چه مشخصاتی دارد و سپس متوجه شود از تیم خود چه می خواهد. این امر برنامه ریزی و اجرای ساخت را برای تیم تولید آسان تر می کند. در طول فرآیند تولیدو یا خدمات، مطمئن شوید که منابع فنی مناسب برای پاسخ به سوالاتی که قبل از شروع تولید باید حتما به آنها جواب داد، در دسترس باشد که آن منبع همان نقشه تولید و ساخت میباشد.

2 – کاهش تاخیر در تولید

هرچه تیم تعمیر و نگهداری شما بتواند مستقیماً از نقشه به پاسخ‌های بیشتری دسترسی داشته باشد، سریع‌تر و با اطمینان بیشتری می‌توانند تعمیرات را شروع کنند. ارتباط شفاف مانند گریس در چرخ دنده ها است که به همه چیز کمک می کند تا به خوبی و همانطور که در نظر گرفته شده است اجرا شود. اگر نقشه دقیق نباشد، ممکن است دستگاه به اشتباه تعمیر شود که منجر به مشکلات کیفی بیشتر و به طور بالقوه باعث افزایش مشتریان ناراضی می شود.

3 –  اجتناب از هزینه های اضافی

با کاهش تأخیرهای تولید، خود را از متحمل شدن هزینه های اضافی که ممکن است ناشی از توقف خط مونتاژ یا مراجعه به تیم مهندسی پیمانکار برای توضیحات و تعمیرات باشد، نجات دهید. یک نقشه دقیق همچنین می تواند به شما کمک کند از هزینه های مرتبط با محصولات بی کیفیت که ممکن است مشتریان را ناراضی کند، اجتناب کنید

بیشتر پروژه های مهندسی به صورت نقشه هایی شروع می شوند که جزئیات یک پروژه مهندسی یا ساخت دستگاه را نشان می دهند. مهندسان یا تکنسین ها با ساختن مدلی از محصول یا دستگاه، نمایش مدل از زوایای مختلف و افزودن اطلاعات، نقشه های فنی را به صورت دیجیتالی ایجاد می کنند. یادگیری بیشتر در مورد این نقشه  ها می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید در محل کار شما چگونه ممکن است از آنها استفاده شود. در این جا، ما به برخی از سوالات متداول در مورد نقشه کشی در مهندسی، از جمله اجزا و نحوه استفاده مهندسان از نقشه های فنی در حرفه خود می پردازیم تا بتوانید مهارت های فنی خود را توسعه دهید و به عنوان کارفرما اهمیت وجود نقشه در پروژه های مهندسی را بیشتر درک کنید.

هدف از ترسیم در مهندسی چیست؟

نقشه های فنی جزئیات مهمی را در مورد چگونگی ساخت یا تعمیر دستگاهی را به اشتراک می گذارند. شرکت پیمانکار طراحی و ساخت، این نقشه ها را در بخش تولید برای تولید قطعات، بخش مونتاژ برای مونتاژ قطعات در کنار هم و سپس به دفتر فنی پیمانکار، بایگانی یا سایر بخش های شرکت و یا کارخانه کارفرما توزیع می کند. نقشه ها می توانند شامل هندسه یک آیتم یا سیستم، ابعاد، نقشه مونتاژ، عملکردها، سخت افزار استفاده شده در سیستم  و … باشند. نقشه های الکترونیکی ممکن است شامل اتصالات سیم یا جوش باشد. نقشه های مکانیکی یا مهندسی مکانیک ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد نحوه تعامل یک سیستم  با توپوگرافی باشد.

نقشه ها همچنین سطح بالایی از جزئیات را در مورد نحوه تولید یک دستگاه توسط شرکت ها ارائه می دهند، از جمله قسمت هایی از آیتم که دقت در آنها مهم است و میزان خطای پروژه چقدر است. این سطح از جزئیات امکان پذیر است زیرا نقشه های مهندسی از کنوانسیون های بین المللی خاصی پیروی می کنند که به متخصصان مهندسی کمک می کند تا آنچه را که نقشه منتقل می کند درک کنند.

چرا مهندسان باید بدانند چگونه ترسیم کنند؟مهندسان باید بدانند که چگونه محصولاتی را که روی آنها کار می کنند ترسیم کنند تا بتوانند دستورالعمل های اپراتوری را به طور دقیق به بخش تولید منتقل کنند .به نقشه های مهندسی، نقشه های فنی، چاپ، نقشه یا شماتیک نیز گفته می شود. مهندسان قبلا این نقشه ها را با دست می ساختند، اما اکنون نقشه ها را بر روی نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و یا EPLAN انجام می دهند.

نرم‌افزار EPLAN ، نرم افزاری  بسیار دقیق و مختص صنعت میباشد، ممکن است برخی از شرکت‌ها و کارفرما ها دفتر های مهندسی در کارخانه خود داشته باشند که نقشه‌ها را با استفاده از یک برنامه خاص ایجاد می‌کنند. سپس مهندسان پدیده الکتریک  این نقشه ها را دریافت نموده و آنها را تصحیح یا اصلاح می کنند. مهندسین سخت افزار مجموعه تخصصی پدیده الکتریک  که در  این بخش کار می کنند دانش پیشرفته ای از نرم افزار EPLAN و سیستم های مربوطه دارند. این مجموعه همچنین در تدوین و تهیه  نقشه های الکترونیکی، نقشه های مکانیکی، تخصص لازم را داشته و پکیج کاملی از مهندسی را در هنگام انجام پروژه در اختیار کارفرما قرار میدهد.

اجزای یک نقشه فنی چیست؟

نقشه های فنی بسته به صنعت، قطعه و هدف نقشه ممکن است اجزای مختلفی داشته باشند. اینها برخی از اجزایی هستند که یک نقشه می تواند داشته باشد:

1- فیلد ترسیمی :

این قسمت خود نقشه است و ممکن است شامل نماهایی از قسمت از زوایای مختلف باشد.

2- بلوک عنوان :

معمولاً در سمت راست پایین نقشه قرار دارد و شامل اطلاعات شناسایی مانند عنوان، شماره، شماره قطعه، اندازه‌گیری‌ها، یادداشت‌های مالکیت معنوی و اطلاعات مربوط به شرکتی است که طراحی نقشه را انجام داده است.

3 -بلوک تجدید نظر :

بلوک تجدید نظر معمولاً در بالا سمت راست یا با بلوک عنوان قرار دارد و سایر نسخه‌های طراحی را فهرست می‌کند.

4- لیست مواد یا قطعات :

این بخش شامل قطعات مورد نیاز برای مونتاژ یا مواد مورد نیاز برای یک قطعه است و می‌تواند شامل اطلاعاتی مانند پرداخت‌ها و پوشش‌هاو کلیه مشخصات فنی تجهیزات  باشد.

5- زون ها :

این زون ها یک شبکه با حروف در یک طرف و اعداد در طرف دیگر را نشان می دهند که ارجاع به مناطق خاص یک نقشه را آسان تر می کند.

6- محل استفاده یا بلوک مونتاژ بعدی :

این قسمت سایر فرآیندهای مونتاژ که از قطعه در نقشه استفاده می کنند را یادداشت می کند.7-یادداشت ها: این بخش شامل هر گونه یادداشت کلی برای کل نقشه و یا یادداشت هایی در مورد مناطق خاص است.

مهندسان پدیده الکتریک چگونه نقشه های فنی را ایجاد می کنند؟مهندسان و تکنسین‌ها از نرم‌افزار طراحی کامپیوتری (CAD) و یا EPLAN برای طراحی و توسعه برنامه‌هایی برای طیف وسیعی از کاربردها، سیستم‌های الکتریکی استفاده می‌کنند.  مراحل شروع نقشه کشی توسط کارشناسان فنی مجموعه پدیده الکتریک :

1. برنامه ریزی پروژه

قبل از اینکه مهندسان نقشه ها و نقشه های فنی را در یک برنامه CAD و یا EPLAN ایجاد کنند، یک مهندس با تیم های طراحی ارتباط برقرار می کند و تمام اسناد برنامه ریزی لازم را جمع آوری می کند. آنها قبل از شروع پروژه به طور کامل تحقیق می کنند تا مطمئن شوند که عملکرد دستگاه و یا خط تولید  و تمام مشخصات را درک می کنند. این مرحله از فرآیند شامل شناسایی مشخصات دستگاه است که مهندسان هنگام نقشه کشی و طراحی از  آنها استفاده می کنند.

2. ایجاد فایل های پروژه

پس از اینکه مهندسان و طراحان ما برنامه های خود را برای طراحی دستگاه تشکیل دادند، یک فایل پروژه در یک برنامه  CAD و یا EPLAN ایجاد می کنند و مشخصات دستگاه و یا خط تولید را وارد می کنند. بسته به نوع طراحی مهندسی، فایل پروژه می تواند شامل پارامترهایی مانند اندازه، واحد و زبان باشد. فایل های پروژه همچنین می توانند شامل ابزارها و منوهای دیجیتالی باشند که مهندسان برای تکمیل پروژه در نرم افزار بارگذاری می کنند.

3. طراحی و نقشه کشی دستگاه

مهندسان مرکز تخصصی پدیده الکتریک با دیگر متخصصان پروژه همکاری می کنند تا نقشه کشی دستگاه  را در برنامه EPLAN آغاز کنند. در طول فرآیند طراحی، مهندسان ارشد و ناظر بر فرآیند طراحی نظارت کرده تا از درستی تمام وایرینگ ها و جانمایی ها و … اطمینان حاصل کنند.

4. وارد نمودن اطلاعات فنی

علاوه بر نماهای تابلو و دستگاه ، نقشه مهندسی شامل اطلاعات فنی در مورد یک طرح، از جمله مواد لازم، مشخصات محصول و ابعاد است. داده‌های موجود در نقشه فنی ممکن است شامل موارد اداری درباره شرکت، تاریخ‌های تکمیل پروژه و بازنگری پروژه باشد. مهندسان این اطلاعات را در باکسهایی در کنار نقشه در برنامه EPLAN وارد می کنند، جایی که دیگر مهندسان، طراحان و مدیران شرکت می توانند آن را بررسی و ارزیابی کنند.

5. تاییدیه نقشه های طراحی شده

هنگامی که مهندسان پروژه نقشه کشی فنی اولیه  را تکمیل می کنند، نسخه های دیجیتالی را چاپ کرده و برای تایید به مدیران مجموعه پدیده الکتریک  و شرکت کارفرما ارسال می کنند. به طور معمول، نقشه‌های فنی ، طرح‌های اولیه یا نمونه‌های اولیه یک طرح هستند. مهندسان ما سپس نظرات و   مواردی را به عنوان  بازخورد جمع آوری میکنند که می‌تواند به آنها در بهبود و تکمیل طراحی قبل از تولید نهایی کمک کند.

6. بررسی کردن نظرات و پیشنهادات قبل از تولید

بسته به پروژه، یک مهندس یا تیم مهندسی بازخوردی را از سایر مهندسان پروژه در بخش های مکانیک و تاسیسات و  تیم مونتاژ و سرپرستان پروژه جمع آوری می کند. برای پروژه های بزرگتر، آنها ممکن است پیش نویس کلیه نقشه ها و موارد فنی را مجددا برای تایید به مشتری ارسال کنند. در انواع دیگر از پروژههای حساس، متخصصان مهندسی حتی ممکن است چندین جنبه از دستگاه را آزمایش کنند تا از عملکرد صحیح آن قبل از ساخت آن در مقیاس یا شروع تولید انبوه مطمئن شوند.

نقشه های مهندسی برای چه مواردی استفاده می شود؟

نقشه های فنی می توانند برنامه ها را برای طیف گسترده ای از کاربردها آماده کنند ،  از جمله :

طراحی و توسعه :

نقشه ها به مهندسان، طراحان و مشتریان کمک می کند تا پیشرفت ها، نتایج و عملکردهای پروژه را مشاهده کنند. در مراحل اولیه یک پروژه، نقشه ها می توانند به مهندسان کمک کنند تا مشاهده کنند که چگونه قطعات مختلف با هم کار می کنند. در طول فرآیند تایید، نقشه ها می توانند ظاهر دستگاه و یا خط تولید  نهایی را به مشتری نشان دهند. اگر پروژه بزرگ یا با بودجه عمومی باشد، تیم مهندسی پدیده الکتریک ممکن است نقشه ها را برای دریافت بازخورد و ادامه عملیات پروژه به صورت عمومی منتشر کند. برای فرآیند ساخت، این نقشه ها به مدیران پروژه کمک می کند تا سخت افزار و قطعات لازم  و همچنین نحوه برنامه ریزی مراحل تکمیل پروژه را تخمین بزنند.

5 نوع نقشه سیستم برق کارخانه

1. نقشه فنی سیستم برق کارخانه

1.1. مشخصات نقشه های فنینقشه کشی مهندسی برق کارگاه، نقشه ای دقیق از سیستم برق با نقشه ها و علائم طبق قوانین و نسبت های معین است. نقشه ای که شکل، ساختار، کمیت و محل نصب تجهیزات الکتریکی را نشان می دهد. نقشه های فنی ابزار اصلی ارتباط در طراحی و ساخت هستند. به طور خاص، مهندس برای ساخت دقیق، بازرسی و ارزیابی کل پروژه به نقشه ها متکی است. برای داشتن مبنایی برای ارتباط با یکدیگر و بهبود شرط طراحی، یک نمای کلی از کل سیستم طراحی میشود .

1.2. نکات هنگام ساخت نقشه های فنیبرای اطمینان از کیفیت کار، 5 معیار برای طراحی این نوع نقشه فنی باید در نظر گرفته شود:

-اطمینان از استانداردهای نقشه های فنی اساسی: از جمله اندازه کاغذ، مقیاس، خطوط، حروف و ابعاد در نقشه های فنی.باید طرح الکتریکی هر منطقه، نحوه اتصال، جهت سیم کشی در هر منطقه و همچنین طرح الکتریکی کل سیستم را به وضوح نشان دهد.