معرفی شبکه های صنعتی و انواع آن

شبکه صنعتی چیست؟

قبل از توضیح انواع شبکه صنعتی بهتر است کم در مورد  قضیه برقراری ارتباط در پروسه های صنعتی در سالیان اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده است. قبل از این فرستادن سیگنال از جانب یک مرکز کنترل به مرکز فرماندهی خلاصه ای از ارتباط در صنعت و پروسه های کنترل صنعتی بود، اما امروزه تمام كنترل كننده هاي بزرگ و کوچک (PLCs) در هر نقطه اي از فيلد كه باشند نیاز دارند که با هم و در آخر با مرکز کنترل مربوط به خود ارتباط بگیرند و این قضیه باعث پيچيده شدن هرچه بيشتر سيستم هاي ارتباطي خواهد شد.

PLC ها امروزه به گونه ای طراحي و سا خته مي شوند كه غیر از وظيفه اصلي و مهم خود كه همان اجراي فرامين كنترلي تعريف شده و كنترل اتوماتيك يك پروسه صنعتي است، توانایی این را داشته باشند که موارد مهم ديگري از قبيل برقراري ارتباط با مركز كنترل و ديگر كنترل كننده هاي داخل فيلد را نيز بر عهده بگيرند. در نتیجه در ساختار داخلي آن ها پيش بيني هاي لازم جهت به کار گیری از ابزار ها و لوازم خاص ارتباطي صورت گر فته است.

شبکه های صنعتی جایگاه ویژه ای در اتوماسیون صنعتی داشته و باعث انتقال اطلاعات فرایند های صنعتی بین کلیه تجهیزات می شود. شبکه های صنعتی مختلفی در صنعت اتوماسیون وجود ارد یکی از پر کاربرد ترین آنها شبکه صنعتی موسوم به MODBUS می باشد . تجهیزات اتوماسیون صنعتی دلتا و اینوت و استون که به طور وسیعی در صنایع و کارخانه جات مورد استفاده قرار گرفته و به طور کامل از شبکه های صنعتی مدباس پشتیبانی می کند.

محتوا پیشنهادی : برای سفارش تابلو برق صنعتی از سازنده تابلو برق به صورت حرفه ای و استعلام قیمت مونتاژ تابلو برق کلیک کنید.

شبکه های صنعتی

انواع شبکه های صنعتی :

شبکه صنعتی پروفیباس ( Profibus)

Profibus یک استاندارد ارتباطی در اتوماسیون صنعتی است که برای فرآیندهای اتوماسیون دیجیتال و آنالوگ ( Factory Automation وProcess Automation ) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش ارتباطی، انعطاف‌پذیر، پایدار و به نسبت عملکرد آن ارزان‌قیمت است. پروفی‌باس بر مبنای تکنولوژی ارتباط سریال RS-485 طراحی‌شده است و امروزه انواع PLC ها ،HMI/SCADA ، سنسورها ، درایوها، سرووها و حتی تجهیزات HART نیز قادر به اتصال به شبکه پروفی‌باس هستند . علت اصلی استقبال از Profibus ، کاهش قابل‌توجه حجم وایرینگ و سیم‌کشی برای اتصال انواع تجهیزات فیلد به سیستم کنترل است.

مقاله پیشنهادی : معرفی و اصول برنامه نویسی PLC

به‌طورکلی تجهیزات یک فیلد به دو روش پارالل و سریال می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند:

  • پارالل(موازی): در این روش برای هر سیگنال ورودی/خروجی به دو رشته سیم احتیاج است. یعنی برای اتصال ۱۰ سنسور به یک PLC به تعداد ۲۰ رشته سیم نیاز است.
  • سریال: در این روش تنها دو رشته سیم برای اتصال تمام سیگنال‌های ورودی/خروجی به کنترلر مرکزی کافی است. پروفی‌باس از انتقال سریال استفاده می‌کند.

شبکه صنعتی پروفیباس

شبکه صنعتی مدباس (Modbus)

یکی از انواع این شبکه ها که به آن می خواهیم اشاره داشته باشیم، شبکه مدباس می باشد. این شبکه یک پروتکل ارتباطی است که به صورت اپن سورس (Open Source) در صنعت موجود می باشد. این پروتکل به سال 1979 توسط Modicon عرضه شد. مدباس در ابتدا به صورت یک ایده اولیه برای استفاده از در PLC ها مطرح شد اما به تدریج و با کامل شدن تحقیقات در این زمینه، پروتکل مدباس به عنوان یک پروتکل یا استاندارد ارتباطی در صنعت جا افتاد.

این امر باعث شد که بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات، این پروتکل را در سیستم های خود به کار ببرند و آن را پشتیبانی نمایند.این امر سبب شد تا مدباس به صورت یک پروتکل وارد صنعت ارتباطی شود. از این پروتکل در شبکه های صنعتی به مرور استفاده شد، چرا که سازندگان محصولات از این استاندارد پشتیبانی می کند.

مقاله پیشنهادی : جهت اطلاع از هزینه تعمیر تابلو برق صنعتی کلیک کنید.

شبکه صنعتی مدباس

شبکه صنعتی فیلد باس (Fieldbus)

همزمان با اتفاقات فوق و پيشرفت هاي چشمگير صنعت ارتباطات در آمريكا،در اروپانيز صنعت ارتباطات دچار تغيير و تحول اساسي شد و سيستمهاي مشابه سيستمهاي آمريكايي در اروپا به بازار آمدند. استانداردهاي اروپا از يك سيستم بنام فيلدباس استفاده مي كنند كه بسيار شبيه به مدل هفت لايهISO  است و از يك مدل استاندارد پنج لايه ای جهت انجام امور استفاده می كند .

اين استاندارد با تركيب لايه هاي فيزيكي و ديتالينك به استاندارد هاي ديگري به نام DINV 19245 TI.DIN كه گروهي از استانداردهاي آلماني هستند. مدل هفت لايه ايي به شش لايه اي و سپس با تركيب لايه هاي Session،Presentation و همچنين قسمت انتهايی لايه Application به يك لايه تحت عنوان AP مدل خود را تكميل كرده و شروع به كار می كند .

شبکه صنعتی فیلد باس

سخن آخر

در بالا به معرفی کامل شبکه ی صنعتی و انواع آن اشاره کردیم و در صورت بروز هر گونه سوال در این باره در بخش کامنت ها مطرح کنید تا متخصصان ما در مجموعه پدیده الکتریک پاسخگوی شما باشند. لازم به ذکر است این شرکت یکی از معتبر ترین شرکت ها در زمینه فروش تابلو برق صنعتی در اصفهان می باشد.

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *