تایمر صنعتی چیست

تایمر صنعتی الکترونیکی در صنایع ، برای کنترل فرآیند و عملیات های کنترلی که باید با فاصله زمانی مشخص ، کاری را انجام دهند و یا ماهیت تکرار شونده داشته باشند ، استفاده می شوند. اساساً وظیفه یک تایمر ، روشن/خاموش کردن فرایند در بازه‌های زمانی مشخص و از پیش تعیین‌ شده است. تایمر صنعتی ، کاربردهایی در کنترل عملکردهای متوالی ماشین آلات صنعتی در فواصل زمانی مختلف برای صنایع پلاستیک ، صنایع داروسازی ، صنایع پتروشیمی ، صنایع فولاد ، نیروگاه ها و غیره دارند.

تایمرهای الکترونیکی امروزه برای پاسخگویی به عملکرد پیچیده صنایع  تولید و استفاده می شوند. تایمر الکترونیکی متشکل از یک نوسان ساز پایدار با کنترلر داخلی ، مدارهای منطقی ، مدارهای محرک و یک سیستم نمایش دیجیتال با امکاناتی است که به کاربر آپشن های جداگانه برای کنترل عملکرد در بازه های زمانی از پیش تعیین شده را میدهد.

پتانسیل بازار

عمده صنایع تولیدی مانند پتروشیمی ؛ سیمان ؛ فولاد ؛ کودها ؛ مواد شیمیایی ؛ منسوجات بخشی از بخش های تولیدی هستند که از انواع تایمر صنعتی برای بهبود تولید ، بهره وری هزینه ، ایمنی ، کنترل کیفیت و غیره بهره مند می شوند.

ویژگی های مدار تایمر صنعتی

فرآیند روشن نمودن خروجی پس از سپری شدن تایم مورد نظر اپراتور که این زمان1 تا 60 ثانیه و برخی تایمر ها حتی تا چند ساعت ، قابل تنظیم است که اپراتور میتواند از طریق دکمه های تنظیم بر روی تایمر ، مقدار زمان مورد نیاز خود را وارد کند. امکاناتی مانند حالت تک خروجی و یا روشن و خاموش شدن پیوسته در دسترس اپراتور است. امکانات کنترل از راه دور بی سیم با برد 100 متر یک LCD با کنترل پنل در دسترس اپراتور برای انجام تنظیمات میباشد دکمه های توقف اضطراری برای جلوگیری از هرگونه عملیات غیرعادی هم در پانل کنترل و هم در مدار فرستنده موجود است.

مطالعه بیشتر : شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات تکمیلی در زمینه ساخت و مونتاژ تابلو برق ، مطالب مفید ارائه شده در وب سایت را مشاهده کنید و با مجموعه پدیده الکتریک سازنده تابلو برق در اصفهان در ارتباط باشید .

بررسی تنظیمات یک تایمر محبوب و پرکاربرد صنعتی

انواع تایمر صنعتی تنظیمات و سیگنال های تایمر

تایمر چیست 1. دکمه تنظیم زمان

2. انتخابگر واحد زمان

3. انتخابگر محدوده زمانی

4. انتخابگر حالت عملیاتی

 

نشانگرهای تایمر مانند عقربه های ساعت با زمان حرکت نمی کنند بنابراین شما نمی توانید پیشرفت زمان طی شده را ببینید. به همین دلیل ، دو نشانگر عملکرد در سمت چپ بالای تایمر برای شناسایی وضعیت تایمر ارائه شده است.

5. نشانگر اجرا زمان (سبز) نشانگر اجرا زمان : نشان می دهد که آیا زمان در حال اندازه گیری است یا زمان سپری شده و اتمام شده است؟

نشانگر پاور تایمر : نشان می دهد که آیا برق ورودی به تایمر وصل شده است یا خیر؟ اساساً ، نشانگر پاور هنگام تامین برق ورودی تایمر روشن می شود و همچنین ، هنگامی که زمان در حال اندازه گیری می باشد ، چراغ اجرای زمان چشمک می زند.

حالت های عملیاتی تایمرها

حالت عملیاتی ، حالت خروجی را تعیین می کند که پس از رسیدن به زمان تنظیم شده چه اتفاقی برای خروجی تایمر رقم بخورد؟ چهار حالت عملکرد زیر بیشترین استفاده را دارند:

کاربرد تایمر صنعتی

  • حالت on-delay

ویژگی های تایمر صنعتی

با عملکرد تأخیر در روشن شدن خروجی ، تایمر یک پالس ورودی دریافت می کند و سپس یک سیگنال خروجی با سوئیچ کردن کنتاکت های خروجی البته پس از پس اندازه گیری و سپری شدن تأخیر زمانی تعیین شده توسط اپراتور ، به ما تحویل میدهد. این نام به این دلیل استفاده می شود که بین دریافت سیگنال ورودی (یعنی روشن شدن ورودی تایمر) و روشن شدن خروجی تایمر تاخیر وجود دارد. عملکرد تأخیر در روشن شدن خروجی ، حالت عملیاتی است که اغلب برای ماشین‌های خودکار استفاده می‌شود.

مثال کاربردی : هنگامی که دکمه عابر پیاده برای علامت راهنمایی و رانندگی فشار داده می شود ، چراغ عابر پیاده پس از سپری شدن زمان تأخیر از قرمز به سبز تغییر می کند.

  • حالت off delay

انواع تایمر صنعتی کدام است

و پس از اتمام زمان تنظیم شده ، خروجی خاموش خواهد گردید. این نام به این دلیل استفاده می شود که بین خاموش شدن ورودی و خاموش شدن خروجی تاخیر وجود دارد. با عملکرد OFF-Delay ، خروجی همزمان با تحریک ورودی تایمر روشن می شود و پس از خاموش شدن خروجی ، زمان تنظیمی شروع به اندازه گیری میشود.

 

مثال کاربردی : وقتی سوار ماشین خود می شوید ، با باز شدن در ، چراغ سقف روشن می شود. پس از اینکه سوار ماشین می شوید و در را می بندید ، چراغ برای چند ثانیه روشن می ماند.

  • حالت چشمک زن یا Flicker

با عملیات چشمک زن ، یک خروجی به طور مکرر در زمان تنظیم شده پس از دریافت ورودی تایمر ، روشن و خاموش می شود.

مثال کاربردی : شیر برقی آب به طور مکرر روشن و خاموش می شود و در فواصل دو دقیقه on/off می شود.

  • حالت interval operation

با عملکرد بازه ای ، خروجی همزمان با یک پالس ورودی روشن می شود و خروجی پس از مدت زمان تعیین شده بدون توجه به حالت ورودی خاموش خواهد شد.

 

 

مثال کاربردی : با درج 100ین ، سواری به مدت پنج دقیقه کار می کند.

روش های شروع کار تایمر صنعتی

دو روش برای شروع حالت های عملیاتی وجود دارد.

مثال: Signal ON-Dlay Operation و  Power On-delay Operation

  1. عملکرد Signal ON-Dlay Operation : اندازه گیری زمان ، زمانی شروع می شود که ترمینال ورودی شروع زمان سنجی تایمر ، سیگنال ورودی دریافت می کند و همچنین ولتاژ به بخش منبع تغذیه تایمر اعمال شده است.
  2. عملکرد Power On-delay Operation : زمان اندازه گیری ، زمانی شروع می شود که ولتاژ به قسمت منبع تغذیه تایمر اعمال میشود و دیگر نیاز به تحریک ترمینال ورودی سیگنال شروع تایمر نیست.

کار تایمر صنعتی چیست

نمایش ترمینال ها 

تایمر چیست

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *