تفاوت بین شبکه پروفی باس و RS485

تفاوت بین شبکه پروفی باس و RS485 چیست ؟ وقتی صحبت از شبکه‌ های صنعتی به میان می‌ آید، مشخصات زیادی وجود دارد که بر تبادل روان اطلاعات در میان گیرندگان، ارسال کنندگان و در سراسر شبکه حاکم است. همه این ها ممکن است با افرادی که در هنر ارتباطات شبکه ای تسلط دارند آشنا باشند، اما هرکسی که شروع به کار می کند نیاز به آشنایی بیشتر دارد.

یکی از این دو اصطلاح فنی که معمولاً اشتباه گرفته می شود RS485 و Profibus هستند. اکنون افرادی که تجربه کافی در مورد کل سیستم تبادل داده در شبکه های صنعتی دارند، می دانند که این دو شبکه بسیار مهم برای اتوماسیون فرآیند روان هستند. اما از منظر دقیق تر، این دو جنبه متفاوت مربوط به یک مفهوم هستند. در ادامه ی مقاله تفاوت بین شبکه پروفی باس و RS485  به بررسی تفاوت این دو مفهوم اصطلاح خواهیم پرداخت .

شرکت پدیده الکتریک با مجموعه ای از افراد متخصص برقکار و مهندسین حرفه ای در زمینه های اتوماسیون صنعتی ، مشاوره ، طراحی و انجام عملیات اجرایی و ساخت تابلو برق صنعتی در اصفهان مشغول به فعالیت است. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره ی ساخت تابلو برق صنعتی و کسب اطلاعات بیشتر از تفاوت بین شبکه پروفی باس و RS485 با شماره های زیر تماس بگیرید.

شبکه Profibus چیست ؟

شبکه Profibus مخفف Process Field Bus است. این اساساً یک استاندارد ارتباط فیلدباس است که در فناوری اتوماسیون استفاده می شود. و فیلد باس به پروتکل های شبکه ای اشاره دارد که برای کنترل توزیع شده استفاده می شود. دو نسخه از این استاندارد در صنایع استفاده می شود. یکی از آنها Profibus DP است که مخفف Decentralized Peripherals و دیگری Profibus PA مخفف Process Automation است.از این میان، Profibus DP بیشتر توسط صنایع استفاده می شود، در حالی که Profibus PA کاربرد تخصصی بیشتری دارد و از این رو کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

Profibus DP برای کنترل و راه اندازی حسگر ها و محرک ها از طریق یک پلت فرم متمرکز برای کاربرد های کنترلی اتوماسیون در صنایع تولیدی و کارخانه ها استفاده می شود. این شامل گزینه های تشخیصی نیز می شود.از طرف دیگر Profibus PA عمدتاً برای نظارت بر تجهیزات اندازه گیری از طریق یک سیستم کنترل فرآیند استفاده می شود. این به طور خاص برای استفاده در مناطق مستعد انفجار یا خطرناک استفاده می شود.

تفاوت بین شبکه پروفی باس و RS485

تفاوت بین شبکه پروفی باس و RS485

RS485 نیز یک استاندارد است، اما سطوح سیگنال الکتریکی را در ارتباط بین درایور ها و گیرنده‌ ها یا هاست و دریافت کنندگان در شبکه تعریف می‌ کند. در این مورد، سیگنال‌ دهی الکتریکی متعادل‌ تر است و سیستم‌ های چند نقطه‌ ای نیز پشتیبانی می‌ شوند. به همین دلیل، RS485 یک استاندارد بسیار مفید و محبوب در سیستم های کنترل صنعتی است. این بیشتر به این دلیل است که می تواند با گیرنده های متعدد، چه در یک گذرگاه خطی یا چند خطی متصل شود و هم از شبکه های محلی و هم از لینک های ارتباطی چند خطی پشتیبانی می کند و با سرعت داده تا 10 مگابیت کار می کند.

تفاوت بین شبکه پروفی باس و RS485 چیست ؟

بیشتر بخوانید : برای مطالعه انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی کلیک کنید.

تفاوت بین Profibus و RS485 پروفیباس و RS485

هر دو استاندارد هایی هستند که در ارتباطات در اتوماسیون فرآیند استفاده می شوند. با این حال، آنها در جنبه های مختلف ارتباط استفاده می شوند. Profibus یک فناوری ارتباطی بسیار منعطف و قابل اعتماد است که در آن مشکلات می تواند ناشی از خطاهای کوچک و ساده باشد. از سوی دیگر، RS485 یک فناوری متعادل تر است که از یک سیستم انتقال دو سیم استفاده می کند.

در واقع این باعث تفاوت ولتاژ بین دو سیمی می شود که در میان آنها ارتباطات یا تبادل داده اتفاق می افتد. به همین دلیل به ولتاژ هدایت شده به زمین بستگی نداردو پایدارتر است. این موضوع همچنین باعث می شود در مقایسه با انتقال تک سر، نسبت به تداخل حساسیت کمتری داشته باشد.

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *