آتش سوزی برق هر ساله باعث عواقب وحشتناکی برای انواع تأسیسات می شود. بلایای صنعتی منجر به خسارات مالی هنگفت با خسارات ناشی از آتش سوزی و توقف تولید می شود. در بدترین حالت، آتش به قیمت جان مردم تمام می شود. در بیشتر موارد علت آتش سوزی خطا در شبکه برق است.

خطرات اتصالات سست

اتصالات تماسی در MV و LV به دلیل شل شدن احتمالی همیشه مشکل سازترین نقاط شبکه برق هستند. این می تواند ناشی از گشتاور سفت شدن نامناسب در طول فرآیند مونتاژ یا ارتعاشات ثابت در طول زمان باشد. دلیل دیگری که می تواند منجر به بدتر شدن شرایط تماس شود چرخه دما در طول روز است. گرمایش در جریان بالا و سرمایش در جریان کم باعث انبساط و انقباض تماس می شود و ممکن است منجر به قطع شدن تماس شود. و حتی اگر اتصال به اندازه کافی سفت نشده بتواند سطح قابل قبولی از قابلیت اطمینان مکانیکی اتصال را فراهم کند، قابلیت اطمینان الکتریکی و حرارتی را بدتر می کند.

می‌توانیم این فرآیند را دنباله‌ای از این مراحل در نظر بگیریم:به محض اینکه اتصال شل شود، مقاومت خود آن افزایش می یابد. این به دلیل شل شدن تناسب سطوح تماس (پیچ / شینه، بند کابل / شینه و غیره) اتفاق می افتد. این مقاومت باعث گرم شدن تماس می شود.گرمایش به دلیل افزایش مقاومت به فرآیند اکسیداسیون کمک می کند (که در دماهای بالاتر سریعتر اتفاق می افتد) اکسیداسیون تماس با یک فیلم اکسید را پوشش می دهد و مقاومت آن بسیار بیشتر از فلز پایه است.فرار حرارتی حاصل منجر به شکست کامل اتصال می شود. در نتیجه، چنین تماسی می سوزد یا منجر به آتش سوزی الکتریکی در محفظه می شود.

بررسی منظم اتصالات تماسی به دلیل تعداد زیاد آنها، عملکرد ثابت زیر ولتاژ و اغلب عدم دسترسی برای بازرسی پیچیده است. محبوب ترین روش – بازرسی ترموگرافی مادون قرمز برنامه ریزی شده دارای چندین معایب قابل توجه است:

نظارت فقط در زمان بازرسی انجام می شودبار در زمان بازرسی باید حداقل 60٪ باشد تا گرمای بیش از حد تشخیص داده شوداین خطر برای پرسنل است زیرا بازرسی باید در نزدیکی تجهیزات الکتریکی فعال انجام شودانجام این کار در محوطه های بسته امکان پذیر نیست

تشخیص گرمای بیش از حد یک روش بسیار موثر برای نظارت بر اتصال شل استدمای معمولی نقاط اتصال در محدوده 20 تا 70 درجه سانتیگراد است. در صورت بروز هر گونه فرآیند غیرعادی (به عنوان مثال اضافه بار با اتصال شل) در پانل الکتریکی، دمای اتصال شروع به افزایش می کند. گرمای بیش از حد بیش از 130 درجه سانتیگراد ممکن است باعث فرار حرارتی شود که می تواند منجر به آتش سوزی، فلاش اور یا انفجار در تابلو برق شود.

تشخیص زودهنگام افزایش غیرعادی دما از خرابی های الکتریکی و آتش سوزی جلوگیری می کند. همچنین به حفظ تجهیزات و کابل ها از شرایط گرمای بیش از حد کمک می کند و طول عمر آن را افزایش می دهد.

“سیستم کنترل آتش و گرمای بیش از حد” یا به اختصار FIPRES بر روی این اصل تشخیص زودهنگام کار می کند. FIPRES یک راه حل جامع و مقرون به صرفه برای تابلوهای برق و تابلو برق LV و MV ارائه می دهد.

این فناوری مستلزم استفاده آسان از برچسب های حساس به دما (rFPT) بر روی هادی ها و شینه های تجهیزات الکتریکی است.

هر برچسب شامل نقاطی است که با گرم شدن هادی تا دمای معینی به طور غیر قابل برگشت تغییر رنگ می دهند.

پس از رسیدن به یک سطح دمای بحرانی (دمای فعال‌سازی)، استیکرها شروع به انتشار گاز سیگنال (غیر سمی و غیر قابل اشتعال) می‌کنند که توسط حسگر ویژه (FPA) واقع در همان ولوم تشخیص داده می‌شود. به محض اینکه سنسور وجود گاز سیگنال را در داخل کابینت تشخیص داد، یک سیگنال هشدار را از طریق خروجی تماس خشک به سیستم اسکادا یا هر سیستم خارجی دیگر منتشر میکند.

به طور خلاصه، این سیستم اطلاعات روشنی را در مورد مکان و زمان تعمیرات لازم به مدت طولانی قبل از هر گونه حادثه و خسارت های پرهزینه در اختیار تیم های تعمیر و نگهداری قرار می دهد.

علائم قابل مشاهده آسیب

هنگامی که برقکار شما در حال بررسی تابلو برق شما برای علائم اتصال سست است، ممکن است به دنبال علائم قابل مشاهده آسیب به سیستم باشد. به عنوان مثال، برخی از نشانه های رایج اتصال بد شامل مهره های سیمی است که زغال شده یا ذوب شده اند. سایر علائم قابل مشاهده شامل تغییر رنگ در صفحه مدار و همچنین هرگونه علائم ذوب یا حباب زدن است.گرمای بیش از حد گرمای بیش از حد نیز می تواند نشانه ای از اتصال ضعیف در مدار الکتریکی باشد. هنگامی که یک جعبه مدار در لمس داغ می شود، این می تواند نشان دهد که سیم کشی آن شل شده یا آسیب دیده است. از آنجایی که یک جعبه مدار گرم می تواند به سیستم الکتریکی شما آسیب جدی وارد کند، برنامه ریزی خدمات برق در اولین نشانه این موضوع مهم است. برقکار شما می‌تواند اتصال شل را ترمیم کند و مطمئن شود که جعبه مدار شما برای استفاده ایمن است.

زنگ زدگی و خوردگی

سیم‌کشی که یک تابلو برق را به یک سیستم الکتریکی متصل می‌کند حاوی فلز روکش شده است که باید در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و سایر انواع آسیب‌ها بسیار مقاوم باشد. با این حال، هنگامی که اتصال شل می شود، این اجزای فلزی ممکن است شروع به خوردگی کنند. در صورتی که متوجه زنگ زدگی یا خوردگی در نزدیکی کلید مدار خود شدید، در تماس با برق خود تردید نکنید. یک برقکار ماهر می تواند اتصال شل شما را حل کند و ایمنی سیم کشی برق شما را بازیابی کند.

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *