کلید های ایمنی

کلید های ایمنی چیست ؟

کلید های ایمنی كليد هايي هستند كه در يك قاب جداگانه قرار دارند . اين كار درجه ايمني را براي پرسنل هنگام برخورد تصادفي با اتصالات الكتريكي برق دار بالا مي برد و همچنين كليد را در برابر آلودگي ها و عوامل جوي محافظت مي كند كه درجه اين حفاظت بستگي به قاب اختصاص داده شده دارد . بعضي كليد هاي ايمني داراي فيوز مي باشند.

بعضي ديگر فاقد فيوز بوده و فقط شامل يك كليد و اتصالات مربوطه و حالت قفل داخلي (Interlock) مي باشند.همچنين خانواده هاي کلید های ایمنی در دونوع وظيفه عادي و وظيفه سنگين ساخته مي شوند.كليدها عموما به دو منظور استفاده مي شوند: قطع كننده برق ورودي یکی از دلایل استفاده از این نوع کلید ها و دلیل دیگر استفاده از آن ها قطع كننده و حفاظت كننده خطاي موتورهامی باشد.

پدیده الکتریک مجموعه ای معتبر در زمینه ی فروش ، ساخت و تعمیر تابلو برق صنعتی در اصفهان می باشد . شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی خرید و ساخت تابلو برق صنعتی از طریق فرم درخواست مشاوره یا شماره های موجود در تماس با ما با مشاوران و کارشناسان حرفه ای مجموعه ما ارتباط برقرار کنید.

کلید های ایمنی امكاناتي را براي قطع و وصل بار از منبع برق الكتريكي فراهم مي كنند .درحالت راه اندازي موتور ، مانند دستگاه هاي خراطي چوب طبق استاندارد NEC ، نياز به استفاده از كليد ايمنی مي باشد. طبق اين استاندارد قطع كننده ها مي بايست در سمت موتور و ماشين باشند يعني بايد در جلوی چشم كاربر بوده و بيشتر از نیم قدم فاصله نداشته باشند . توجه شود كه جريان نامی اين كليدها از 3 تا 4000 آمپر مي باشد .

بیشتر بخوانید : شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تعمیر و عیب یابی انواع تابلو برق به صفحه ی تعمیر تابلو برق در اصفهان در سایت ما مراجعه کنید.

کلید ایمنی با قطع كليد، برق ورودي قطع شده و اپراتور ميتواند با اطمينان آن را سرويس كند.

كليدهاي خودكار

كليدهاي خودكار امكانات دستي را براي قطع و وصل برق فراهم مي كنند به علاوه حفاظت جريان اضافي را برعهده دارند. نوع خانگي آنها جريان نامي 51 تا 125 آمپر دارند. در كاربردهاي خانگي نوع تك پل حفاظت مدارهاي 230 ولتي و نوع دوپل حفاظت مدارهاي 380 ولتي را برعهده دارند.

نكته: در بسياري از موارد از كليد تنها به عنوان وسيله قطع و وصل مدار استفاده نشده بلكه پاره اي از وظايف حفاظتي را نيز به كليد محول مي كنند.در مواردي كه حفاظت از تجهيزات مختلف نظير تاسيسات روشنايي ، سيم ، كابل و ماشين آلات صنعتي دربرابر اضافه جريان ، جريان اتصال كوتاه و غيره مدنظر باشد از كليدهاي خودكار استفاده  مي شود. کلید های خودکار از انواع کلید های ایمنی

در كل میتوان گفت كليدهاي خودكار نسبت به فيوز ها و كليدهاي دستي داراي مزاياي زير مي باشد :كليد خودكار پس از قطع مدار در اثر جريان زياد و يا هر عامل ديگري ، بلافاصله مجددا آماده بهره برداري مي باشد.با كمك كنتاكت هاي فرعي كه در آن تعبيه شده است ، ميتوان وضعيت كليد در هر حالت ، يعني حالت هاي قطع ، وصل يا وقوع خطا را توسط سيگنال هاي مناسب تعيين و در اتاق فرمان منعكس نمود .ساختمان اين نوع كليدها به گونه اي است كه اگر كليد را برروي يك مدار اتصال كوتاه شده ببنديم ، پس از بسته شدن كليد ، رله اضافه جريان سريعاً كليد را قطع مي كند.

کلید خودکار یکی از انواع کلید های ایمنی است.

كليد هاي خودكار داراي برق گير شكل زير كليد هاي خودكار مورد استفاده در مركز بار را نشان ميدهد.كليد خودكاري كه داراي برق گير است شبيه كليد هاي خودكار معمولي بوده و وظيفه حفاظت تجهيزات حساس الكتريكي مانند كامپيوتر ها را در برابر اضافه ولتاژ ها برعهده دارد. اين اضافه ولتاژ ها يا توسط انسان ها توليد مي شود (مانند قطع و وصل كردن كليد) و يا از عوامل طبيعي از قبيل صاعقه به وجود مي آيد .

كليد مينياتوري چیست ؟

اين كليد نوعي كليد اتوماتيك يا خودكار است كه از نظر ساختمان داخلي شبيه فيوز آلفا بوده و از سه قسمت رله ي جريان مغناطيسي (رله ي جريان زياد با عمل كرد سريع)  ، رله ي حرارتي يا رله ي بيمتال (رله ي جريان زياد با عمل كرد تأخيري) و كليد تشكيل شده است . اين كليد ها براي جريان هاي نامي كم و تا 36 آمپر توليد مي شوند.

در اين كليدها ممكن است حفاظت در برابر اضافه بار و اتصال كوتاه نيز وجود داشته باشد كه به طور معمول مشخصات مربوط به اين حفاظت ها غير قابل تنظيم هستند.اين كليدها براي مصارف خانگي زياد استفاده مي شوند و داراي قدرت قطع پاييني نسبت به بقيه كليد هاي خودكار هستند.

L آن در مصارف روشنايي به كار ميرود و تند كار است از نوع G براي اندازي وسايل موتوري استفاده مي گردد و كند كار است اين كليد در انواع تك فاز، دو فاز و سه فاز ساخته ميشود در شكل زیر چند نمونه از كليد مينياتوري نشان داده شده است .

کلید های مینیاتوری از انواع کلید های ایمنی

کلید های مینیاتوری در انواع کلید های ایمنی

كلاس هاي مختلف كليد مينياتوري 

كليدهاي مينياتوري به كلاس هاي مختلف تقسيم میشوند كه فرق اين نوع كليدها در جريان اتصال كوتاه آنها مي باشد:

كلاس A :  كه كليد هاي فوق العاده حساس بوده و تا دو برابر جريان نامي را تحمل مي كنند .
 كلاس B : براي بارهاي غير موتوري همانند روشنايي كاربرد داشته و تا چهار برابر جريان نامي را تحمل می كنند.
كلاس C : براي بارهاي موتوري استفاده شده و تا شش برابر جريان نامي را تحمل ميكند.
كلاس D : به منظور حفاظت بارهاي خازني و يا بارهايي كه جريان هجومي ميكشند، كاربرد داشته و تا 13 برابر جريان نامي را ميتواند تحمل كند.

كليد محافظ موتور يك نوع بخصوص از كليد خودكار با قطع كننده جريان زياد است و مي تواند جريان شديد الكتروموتور را در زمان راه اندازي تحمل كند، بدون اينكه باعث قطع كليد شود. كليد محافظ مي تواند موتور را در مقابل اتصال كوتاه ، تك فاز شدن الكتروموتور ، افت ولتاژ و اضافه بار حفاظت كرده و براي عمل رله ، معمولا آن را بر روي جريان معيني تنظيم مي كنند(1. 5 تا 1. 8 برابر جريان نامي ).

وقتي كه جريان از حد تنظيم شده بيشتر شود، عضو حرارتي رله عمل كرده و مدار را قطع مي كند .عضو مغناطيسي اين رله از يک هسته متحرك و  يك بوبين تشكيل شده است به طوري كه هسته متحرك از طريق نيروي يك فنر به طرف بالا كشيده شده است.

وقتي كه جريان از حد تنظيم شده بالاتر رود يا در مدار اتصال كوتاه به وجودآيد ،بوبين مغناطيس شده، هسته متحرك را به سمت پايين مي كشد و باعث قطع كنتاكت هاي متصل به هسته متحرك مي شود در نتيجه رله  مدار را قطع مي كند .مدت زمان عمل رله بسيار كم است.

معمولاً براي دو جريان راه اندازي مختلف استفاده ميشود :

  • كليد محافظ موتور براي راه اندازي سبك كه جريان راه اندازي را درصورتي كه از 5 برابر جريان نامي تجاوز نكند به مدت 0/2 ثانيه نگه ميدارد.
  • كليد محافظ موتور براي راه اندازي سنگين كه جريان راه اندازي را درصورتي كه از 0/1 برابر جريان نامي تجاوز نكند به مدت 4 ثانيه تحمل میكند. بنابراين، اين كليد در شرايط مشكل تري از كليد خودكار معمولي با رله جريان زياد كار ميكند .

كليد كامپكت :

کلید کامپکت یکی از انواع کلید های ایمنی است . در كليد هاي كامپكت يا فشرده ، مجموعه اي از رله هاي حفاظتي مانند اضافه بار ، اضافه جريان ، ولتاژ پايين و غيره در يك محفظه نسبتاً كوچكي قرار گرفته اند . از آن جایي كه بدنه اين كليد ها به كمك نوع خاصي از قالب تزريق ساخته مي شود ، به آن ها كليد هاي بدنه تزريقي يا Molded case نيز گفته مي شود.

مكانيزم عملكرد كليد هاي كامپكت در هنگام وقوع خطا بدين شكل است كه فنر شارژ مكانيزم به شكل دستي يا موتوري شارژ مي شود و در هنگام وقوع خطا دشارژ شده و پل هاي كليد را باز مي كند. ضامن اين كليد ها داراي سه وضعيت است.

وضعيت قطع كه در اين حالت كليد قطع است با فشار دادن اين ضامن به سمت بالا،كليد وصل مي شود. در حالاتي كه كليد به واسطه يك خطا ، قطع شده باشد ، ضامن در وضعيت وسط يعني بين حالات قطع و وصل قرار مي گيرد در اين حالت براي وصل كليد بايد آن را به حالت قطع برد و سپس كليد را وصل كرد.

در اين كليد ها معمولا از دو نوع حفاظت استفاده مي شود. خطاي اضافه بار توسط يك رله حرارتي و خطاي اتصال كوتاه توسط يك رله الكترومغناطيسي تشخيص داده شده و فرمان قطع كليد صادر مي شود. هر يك از اين حفاظت ها بخشي از منحني قطع كليد را به خود اختصاص مي دهند.

در جاهايي كه فضاي تابلو ممكن است محدوديت داشته باشد يا نياز به قدرت قطع بالا نباشد، از اين كليدها استفاده مي شود. از مزاياي ديگر كليد هاي كامپكت ، امكان استفاده از اين كليد ها در شبكه برق DC و AC است تفاوت كليدها در اين شبكه ها در قدرت قطع آنها است به طوريكه در حالت DC كليد قدرت قطع كمتري نسبت به حالت AC دارد.

برخي از اجزاء كليدهاي كامپكت را میتوان به صورت زير نام برد:

بدنه كليد ضامن قطع و وصل كليد دكمه تريپ دستي كليد
كنتاكت هاي قدرت و فرمان محفظه جرقه گير رله هاي حفاظتي مختلف نظير اضافه بار و اتصال كوتاه
ترمينال هاي ورودي و خروجي مكانيزم قطع و وصل كه كنتاكت ها را به هم وصل و يا از هم جدا ميكند دكمه هاي مربوط به تنظيم مشخصات حفاظت هاي كليد

پدیده الکتریک ارائه دهنده انواع خدمات مربوط به برق صنعتی ، عیب تابلو برق ، اتوماسیون صنعتی و … می باشد.همچنین این مجموعه به عنوان بهترین سازنده تابلو برق در اصفهان خدمت می کند.

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *