کنتاکتور چیست ؟

کنتاکتور چیست ؟

کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد ؟ پلاک خوانی کنتاکتور چگونه است ؟ در حقیقت کنتاکتور (Contactor) یکی از پرکاربردترین تجهیزات لازم در برق صنعتی و سیستم های قدرت است که در مدار های الکتریکی برای قطع و وصل مدار با توان بالا استفاده می شود. به طوری که با وصل شدن سیم پیچ مغناطیسی یا بوبین ، کنتاکتور وصل میشود و مدار را وصل میکند و بالعکس.

به عبارت دیگر با قطع شدن ولتاژ بوبین ، کنتاکتور قطع می شود و اینگونه می توان مدار را از راه دور کنترل کرد. در مقایسه کنتاکتور با رله میتوان نتیجه گرفت که عملکرد کنتاکتور شبیه به عملکرد رله ولی در آمپراژ بالا است . با این تفاوت که به علت استفاده ار آمپراژ بالا سرعت قطع و وصل شدن کنتاکتور کمتر است.

پیشنهاد ویژه : برای کسب اطلاعات از نرم افزار طراحی تابلو برق کلیک کنید.

انواع کنتاکتور چیست ؟

انواع کنتاکتور چیست و چگونه کار می کنند ؟ از انواع کنتاکتور میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

کنتاکتور تکفاز کنتاکتور سه فاز

هر کنتاکتور دارای یک یا دو کنتاکت فرمان باز و بسته است که برای اجرای دستورات و اجرای بخش های فرمان مدار استفاده می شود. کنتاکتور ها برای محدوده جریان های مختلف و در اندازه ها و ابعاد مختلف ساخته می شوند. از پرکاربرد ترین آمپر های کنتاکتورها می توان به 9 تا 800 آمپر اشاره کرد.

علاوه بر این، ولتاژ سیم پیچ کنتاکتور متغیر است و می تواند در ولتاژ های 24، 48، 110، 220 و 380 ولت AC و DC ساخته شود. سیم پیچ کنتاکتور در صورت خرابی قابل تعویض است و می توان از سیم پیچ مناسب برای استفاده در ولتاژهای مختلف دلخواه استفاده کرد. تفاوت کنتاکتور برق با کلید این است که عمل باز و بسته شدن در کنتاکتور ها توسط یک سیم پیچ انجام می شود.

سیم پیچ مغناطیسی انرژی الکتریکی را به انرژی مغناطیسی تبدیل می کند و هنگامی که برق وصل و قطع می شود، این مغناطیسی نیز قطع و وصل می شود و باعث قطع و وصل شدن مکانیکی کنتاکتور می شود. بوبین های کنتاکتور را میتوان تعویض کرد. یک کنتاکتور تا 25 آمپر یک کنتاکت کمکی به صورت باز و یا بسته دارد و کنتاکتور های 32 آمپر به بالا دارای کنتاکت کمکی دوباز و دو بسته هست.

هنگامی که سیم پیچ کنتاکتور خاموش است تیغه باز به عنوان یک کلید باز و تیغه بسته به عنوان یک کلید بسته عمل می کند. هنگامی که سیم پیچ برق دار شد تیغه باز بسته و تیغه بسته باز می شود. کنتاکت های کمکی در کنتاکتور در قسمت های مختلف مدار کنترل استفاده می شود.

یکی دیگر از کاربرد های مهم کنتاکت های کمکی ایجاد مدار خود نگهدار کنتاکتور است که پس از تحریک سیم پیچ، کنتاکتور از طریق تیغه باز خودش به صورت خود نگهدار در می آید اگر یک تیغه شرطی در مسیر مدار وجود داشته باشد ، می تواند بوبین کنتاکتور را بدون برق نماید.

تفاوت کنتاکت کمکی و کنتاکت اصلی

به طور کلی کنتاکتور شامل کنتاکت اصلی و کنتاکت کمکی است. که این دو از نظر سختار به هم شبیه هستند اما عملکردشان نه! از کنتاکت اصلی برای قطع و وصل مدار الکتریکی در توان بالا استفاده می شود. اما کنتاکت های کمکی عملکرد کنترلی دارد و سیگنال خروجی تولید می کنند.که با این کنتاکت ها می توان ابزار های کمکی را به کنتاکتور وصل کرد یا چند کنتاکتور را به صورت سری یا موازی بهم وصل کرد.

اجزای کنتاکتور

در بالا به سوال کنتاکتور چیست ؟ پاسخ دادیم و دریافتیم وظیفه کنتاکتور در تابلو برق چیست حال اجزای اصلی کنتاکتور ها را بررسی خواهیم کرد : انواع کنتاکتور بر حسب آمپر دارای سه جزء اصلی است : تیغه (کنتاکت یا contact) ، کویل (بوبین ،سیم پیچ یا رله) و محفظه کنتاکتور (محفظه یا frame). که یکی از مهم ترین اجزای کنتاکتورها، کنتاکت (تیغه) است .

تیغه کنتاکت ها وظیفه ی انتقال جریان را به عهده دارد که خود کنتاکت ها نیز شامل کنتاکت قدرت، کنتاکت کمکی و فنر های کنتاکت است.کنتاکت های فرمان به دو صورت، در حالت عادی باز (Normally Open یا NO) و در حالت عادی بسته (Normally Close یا NC) روی بدنه کنتاکتور قرار گرفته اند که این تیغه ها بعد از تحریک بوبین به دیگر حالت خود، تغییر حالت می دهند.

کویل یا بوبین یا سیم پیچ، یک هسته مغناطیسی سیم پیچی شده است و  در حقیقت نیروی محرکه ای برای بستن کنتاکت ها ایجاد می کند. محفظه ای که در آن کنتاکت ها و کویل قرار گرفته اند نیز محفظه کنتاکتور می گویند. عایق بندی کنتاکت ها با مواد عایق مثل باکالیت (Bakelite) و نایلون انجام می شود که به عنوان ایزوله و همچنین قاب محافظ و نگهدارنده، به منظور جلوگیری از برق گرفتگی کاربران و جلودگری از ورود غبار، چربی، آب و گرد و خاک می باشد.

کنتاکتور چیست ؟ اجزای آن کدام اند ؟

کنتاکتور چیست ؟

اندازه کنتاکتور

در انتخاب کنتاکتور صحیح، باید نوع باری که کنتاکتور با آن استفاده می شود را در نظر بگیرید. توجه ویژه برای بار موتور القایی قفس سنجابی 3 فاز، که یکی از رایج ترین انواع بار در صنعت است، که در آن موتور هنگام راه اندازی مقدار قابل توجهی جریان (جریان هجومی) می کشد.

نوع بار و چرخه بار به عنوان Utilization Category شناخته می شود و توسط استاندارد های IEC تعریف شده است. فاکتور های دیگری که هنگام انتخاب کنتاکتور برای موتور خود باید در نظر بگیرید منبع برق سایت است. در این مقاله این دو فاکتور را به تفصیل مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید کنتاکتور مناسب برای کاربرد موتور خود را به درستی انتخاب کنید.

در پست های وبلاگ قبلی، در مورد تفاوت های بین IEC و NEMA صحبت کردیم و اصول اولیه استارت موتور را مورد بحث قرار دادیم. امروز قصد داریم در مورد انتخاب کنتاکتور برای نیاز های برنامه شما صحبت کنیم. هنگام تعیین اندازه کنتاکتور برای برنامه خود، 5 نکته اصلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  • استاندارد كنتاكتور ها

1 – استاندارد المان VDE_DIN استاندارد فرانسه 2- 2- UTE_NF استاندارد انگليسي B. S 3 – استاندارد كانادائي G. S. B
  • علامت اختصاری کنتاکتور

علامت اختصاری کنتاکتور چیست ؟ كنتاكت های ورودی با اعداد 1، 3 و 5 و يا ال1 ال3 ال 5 (L3 ،L1 و L5) و كنتاكت هاي خروجي با 2 و 4 و 6 مشخص ميشوند.

  • زمان عملكرد كنتاكتورها 

منظور از زمان عملكرد زماني است كه پس از سپری شدن آن ، كنتاكت هاي كنتاكتور باز و يا بسته مي شود در كنتاكتور ها و رله ها اين زمان را طوري تنظيم می كنند كه عمل قطع و وصل در زمان معينی به وقوع بپيوندد كه اين زمان در حدود چند ميلی ثانيه مي باشد.

  • جريان حرارتی 

معمولا به غير از جريان نامی ،جريان ديگری نيز درون كنتاكتور ها ذكر ميگردد كه بنام جريان حرارتی موسوم است، جريان حرارتي حداكثر جريانی است كه در اثر عبور آن كنتاكتور صدمه ميبيند.

  • كنتاكت ها

معمولا براي قطع و وصل قدرت ، سه كنتاكت باز در نظر گرفته شده و بقيه كنتاكت ها كه اصطلاحا كنتاكت هاي فرمان ناميده مي شوند ، در مدارهاي فرمان بكار مي روند اين كنتاكت ها ظريف بوده و فقط قادر به تحمل جريان هاي فرمان مي باشند.

  • عمر مكانيكی

هر كنتاكتوري يك عمر مكانيكي دارد كه بعد از سپری شدن آن فرسوده شده و از كار می افتد. اين عمر برحسب تعداد قطع و وصل شدن ها بيان مي شود .طول عمر مكانيكي كنتاكتورها 10 به توان هشت بار قطع و وصل مي باشد(بدون عبور جريان از كنتاكت ها) در حالي كه اين مقدار براي كليدهاي معمولي 1000 بار قطع و وصل مي باشد.

پیشنهاد : برای ساخت تابلو برق  می توانید از تخصص چندین ساله مجموعه پدیده الکتریک همراه با ضمانت بهرمند شوید .

2) پلاك خوانی كنتاكتور طبق استاندارد آلمان

براي آشنايي با نحوه پلاك خواني كنتاكتور طبق استاندارد آلمان به مثال زير توجه نماييد.

علامت اختصاری کنتاکتور ها

HL 08/53 3= تعداد كنتاكت هاي بسته فرمان 5= تعداد كنتاكت هاي باز فرمان 08= تعداد كنتاكت هاي كل مدار HL = تيپ کنتاکتور

قطع كننده حرارتي (رله حرارتي يا بيمتال ) رله حرارتي يا بيمتال به منظور حفاظت مدارها در برابر اضافه بار (به ويژه در موتورها) به كار ميرود .بيمتال معمولاً از دو تيغه فلزي غير هم جنس و با ضريب انبساط طولي مختلف ساخته مي شود بيمتال داراي دو قسمت مدار قدرت و مدار فرمان همچون کنتاکتور ها ميباشد و هنگام عبور جريان زياد از مدار قدرت آن در صورتي كه مقدار آن از مقدار تنظيم شده روي بيمتال بيشتر باشد ، باعث قطع و وصل كنتاكت هاي قسمت فرمان بيمتال خواهد شد.

چنانچه جريان عبوري از بيمتال از حدي بالاتر رود، مقدار تنظيم شده بر روي بيمتال، عبور جريان دو فلز را گرم كرده طول آنها را افزايش ميدهد و از آنجا كه طول يكي بيشتر از ديگري افزايش مييابد دو فلز خم شده و از طريق اهرم هايي كنتاكت بيمتال را باز ميكنند به اين ترتيب مدار قطع ميشود.

هر رله حرارتي سه فاز از سه كنتاكت قدرت براي عبور جريان اصلي مصرف كننده كه بعد از كنتاكتور قرار ميگيرند و دو كنتاكت فرمان بهره ميگيرد. از دو كنتاكت فرمان يك كنتاكت بسته است و جهت قطع مدار تغذيه بوبين كنتاكتور به كار ميرود و كنتاكت ديگر باز است كه پس از عمل بيمتال، بسته ميشود و براي اطلاع يا وصل مدارهاي اضطراري به كار ميرود.

نكته: كنتاكت 95و96 در مسير فرمان به بوبين كنتاكتور و بطور سري قرار مي گيرد تا در موقع اضافه جريان كنتاكتور را قطع نمايد. كنتاكت 79 و89 براي نمايش عملكرد بيمتال مورد استفاده قرار مي گيرد، مثلا با روشن كردن يك لامپ سيگنال مشخص ميشود.شايان ذكر است كه جريان بيمتال برابر جريان نامي موتور تنظيم ميشود و در مقابل اضافه بار از 50/1 تا 01 برابر جريان نامي، ميتواند موتور را قطع كند .

در صورتي كه جريان عبوري از بيمتال به اندازه 5% بيشتر از جريان تنظيم شده باشد، معمولاً مدار در مدت زماني بيشتر از 2 ساعت قطع خواهد شد و اگر جريان عبوري از بيمتال به اندازه 20% بيشتر از جريان تنظيم شده باشد، مدار در مدت زماني كمتر از 2 ساعت قطع خواهد شد و چنانچه جريان عبوري از بيمتال بيشتر از 50% جريان تنظيم شده باشد، مدار در مدت زماني كمتر از 2 دقيقه قطع خواهد شد شرايط كار اين رله ها از (02-) درجه تا (60+) درجه سانتي گراد متغير است.

مشخصات روی کنتاکتور چیست

مشخصات روی کنتاکتور چیست

جدول 1 _4: جدول انتخاب بيمتال براي موتورهاي روتور قفسي (بيمتال تله مكانيك)

مثال 1-2: براي موتور 5.5 كيلووات: LR1-DO9-316
قسمت هاي مختلف يك بي متال را در شكل 1-83 مشاهده مي نماييد كه در زير به معرفي آن ها مي پردازيم:

1. تيغه هاي اتصال به كنتاكتور 2. پي چهاي اتصال به موتور 3. ترمينال باز مدار فرمان
4. ترمينال بسته مدار فرمان 5. دگمه ي برگشت ضعيف 6. پيچ تنظيم جريان

عملکرد کنتاکتورطريقه اتصال بي متال در جريان سه فاز و تكفاز

طرز کار کنتاکتور

 اتصال بی متال و كنتاكتور

معمولا فيوزهايي كه در مدار قدرت به كار ميروند ،مدار كنتاكتور را در مقابل اتصال كوتاه محافظت ميكنند در واقع حفاظت سيم هاي رابط مدار را نيز بر عهده دارند بنابر اين در مدارهايي كه مثلا فيوز 52 آمپري به كار ميرود ،ممكن است در مدار فرمان آنها از سيم يك يا يك و نيم استفاده شود پس لازم است مدار فرمان با فيوز جداگانه اي حفاظت شود.

جريان اتصال كوتاه ميتواند چند هزار آمپر بوده و مقدار بسيار زيادي حرارت ايجاد كند. وقتي اتصال كوتاه رخ ميدهد، چندين بخش از المان فيوز به طور همزمان ذوب شده و سرعت قطع برق را بالا ميبرند. جريان اتصال كوتاه معمولا طي نيم سيكل و قبل از رسيدن به مقدار مخرب قطع ميشود  .

پیشنهاد : برای کسب اطلاعات از رله و کاربرد آن کلیک کنید.

آمپر بار کامل در ولتاژ خط 

اولین موردی که باید در نظر گرفت بار است ، که با آمپر اندازه گیری می شود. این آمپراژ برابر با  مقدار جریان مورد نیاز برای تغذیه دستگاه شما در ولتاژ خط است.دانستن این موضوع در ولتاژ خطی که قصد استفاده از آن را دارید مهم است زیرا جریان با ولتاژ مطابق با P=IV تغییر می‌کند (گاهی اوقات به عنوان P=VA شناخته می‌شود)، جایی که P کار انجام شده در واحد زمان است که معمولاً بیان می‌شود ، جریان الکتریکی بر حسب آمپر و V ولتاژ است.

از آنجایی که P بر اساس نیازهای برق دستگاه شما است، ثابت می ماند، اگر ولتاژ را کاهش دهید، جریان باید افزایش یابد تا معادله متعادل شود و بالعکس. به طور کلی در مورد موتورها و سایر تجهیزات صنعتی، شما باید برای اطمینان از ولتاژ ورودی و آمپر  بار کامل (FLA) به پلاک تجهیز نگاه کنید.

اگر مشخصات تجهیزات یا پلاک نام در دسترس ندارید، NEC (کد ملی برق) یک نمودار اندازه کنتاکتور ایجاد کرده است تا به تعیین FLA برای اندازه موتور قفس سنجابی در یک ولتاژ معین طبق استانداردهای IEC کمک کند، از آن برای راهنمایی استفاده کنید، اما لطفاً همیشه در صورت امکان برای اطلاعات خاص به پلاک کنتاکتور مراجعه کنید زیرا FLA می تواند به دلیل عوامل مختلف بسیار متفاوت باشد. اسب بخار موتور، ولتاژ ورودی و تک فاز یا 3 فاز خود را از منوی بازشو انتخاب کنید و آمپر بار بار کامل محاسبه شده نمایش داده می شود.

ولتاژ کویل کنتاکتور

در مرحله بعد باید ولتاژ کنترل مورد استفاده برای تغذیه کنتاکتور را تأیید کنید. این می تواند مانند ولتاژ خط باشد، با این حال اغلب ولتاژ کمتری برای مقاصد ایمنی برای کنتاکتور انتخاب می شود. به طور کلی، ولتاژ سیم پیچ 250 ولت یا 110 است.

AC-1 Non-inductive or slightly inductive loads, eg. Heaters AC-2 Slip-ring motors:  Switching off
AC-3 Squirrel-cage motors:  starting, switching off motors during running time AC-4 Squirrel-cage motors: starting, plugging, inching
AC-5a Switching of discharge lamps AC-5b Switching of incandescent lamps
AC-6a Switching of transformers AC-6b Switching of capacitor banks
AC-7a slightly inductive loads in household appliances: eg. Mixers, blenders AC-7b Motor-loads for household appliances: eg. Fans, central vacuum
AC-8a Hermetic refirgerant compressor motor control with manual resetting overloads AC-8b Hermetic refirgerant compressor motor control with automatic resetting overloads
AC-12 Control of resistive loads and solid state loads with opto-coupler isolation AC-13 Control of solid state loads with transformer isolation
AC-14 Control of small electromagnetic loads AC-15 Control of AC electromagnetic loads
AC-20 Connecting and disconnecting under no-load conditions AC-21 Switching of resistive loads; including moderate overloads
AC-22 Switching of mixed resistive & inductive loads, including moderate overloads AC-23 Switching of motor loads or other highly inductive loads
A Protection of circuits, with no rated short-time withstand current B Protection of circuits, with a rated short-time withstand current
DC-1 Non Inductive or slightly inductive loads, resistance furnaces, heaters DC-3 Shunt-motors, starting, plugging(1), inching(2), dynamic braking of motors
DC-5 Series-motors, starting, plugging(1), inching(2), dynamic braking of motors DC-6 Switching of incandescent lamps
DC-12 Control of resistive loads and solid state loads with opto-coupler isolation DC-13 Control of DC electromagnets
DC-14 Control of D.C. electromagnetic loads having economy resistors in the circuit DC-20 Connecting and disconnecting under no-load conditions
DC-21 Switching of resistive loads, including moderate overloads DC-22 Switching of mixed resistive and inductive loads, including moderate overloads (i.e. shunt motors)

ما به طور خاص روی موتورها و به ویژه AC-3 و AC-4 تمرکز خواهیم کرد. موتورها چیزی هستند که ما آن را بارهای القایی می نامیم، به این معنی که یک ولتاژ القایی به دلیل اثرات دورانی موتور وجود دارد. این با بار مقاومتی که در آن الکتریسیته گرما و/یا حرکت تولید می‌کند، مانند یک لامپ رشته‌ای یا بخاری الکتریکی متفاوت است.

رایج‌ترین اشتباهی که می‌بینیم انتخاب نادرست AC-3 است در حالی که AC-4 مناسب‌تر است و در نتیجه طول عمر کنتاکتور کوتاه‌تر می‌شود. اگر موتوری از کار افتاده یا دارای توقف/استارت مکرر است، باید با انتخاب کنتاکتور کمی بزرگتر آن را در نظر گرفت. این فقط این نیست که چه نوع دستگاهی را تغذیه می کنید، بلکه نحوه استفاده از آن نیز مهم است. به عنوان مثال شرکت  Springer Controls کنتاکتورهای ما را برای 10 میلیون کار اندازه گیری می کند تا از عمر طولانی اطمینان حاصل کند

معکوس در مقابل کنتاکتورهای غیر معکوس

ملاحظات دیگر این است که آیا عملکرد موتور نیاز به معکوس کردن جهت دارد، در این صورت یک کنتاکتور معکوس مورد نیاز است.یک کنتاکتور معکوس مجموعه ای از دو کنتاکتور (یکی برای هر جهت) است که توسط یک اینترلاک مکانیکی و/یا الکتریکی به هم وصل شده اند تا اطمینان حاصل شود که فقط یک کنتاکتور در هر زمان انرژی دارد.

جریان هجومی در هنگام راه اندازی موتور به طور قابل توجهی بیشتر از جریان در حال کار موتور است. این را می توان در نمودار بالا مشاهده کرد. کنتاکتور باید بتواند این جریان را تحمل کند.هنگام انتخاب کنتاکتور، لطفاً مطمئن شوید که جریان نامی کنتاکتور برای نوع بار AC-3 مشخص شده است. مطمئن شوید که به جدول مناسب نگاه می کنید.

می توانید ببینید که جریان نامی برای بار AC-3 کمتر از جریان نامی برای بار AC-1 است. این به این دلیل است که سازنده جریان راه اندازی بالای موتور را در نوع بار AC-3 در نظر گرفته است.

کنتاکتور

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات از کلید قطع و وصل کلیک کنید.

ولتاژ منبع برق سایت 

اکثر سایت های صنعتی از منبع تغذیه 3 فاز 400 ولت استفاده می کنند، با این حال، برخی از سایت ها از منبع تغذیه 110 ولت استفاده می کنند، به خصوص برای ماشین آلات ساخت ژاپن و تا 690 ولت برای صنایع سنگین. جریان نامی کنتاکتور بسته به ولتاژ متفاوت است و بنابراین لطفاً مطمئن شوید که کنتاکتور مناسب را با توجه به ولتاژی که عرضه می‌شود انتخاب می‌کنید.

انواع کنتاکتور برحسب آمپر

کنتاکت کمکی

کنتاکت های کمکی اجازه می دهند تا زمانی که کنتاکتور قطع و یا وصل میشود، عملیات اضافی انجام شود. چندین کنتاکت کمکی را می توان در انواع باز یا بسته به طور معمول اضافه کرد. یک مثال خوب برای استفاده از کنتاکت های کمکی، روشن کردن چراغ پیلوت برای نشان دادن کارکرد موتور است. افزودن کنتاکت اضافی به کنتاکتور ارزان است و در صورت صرف زمان برای بررسی کلی عملیات می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند.

با پاسخ به این 5 سوال، باید آماده باشید تا یک کنتاکتور را به طور کامل مشخص کنید تا نیازهای شما را برآورده کند. اگر هنوز در مورد نحوه اندازه‌گیری کنتاکتور سؤالی دارید یا می‌خواهید یک نظر متخصص داشته باشید، دریغ نکنید با کارشناسان ما در مورد هر سؤالی که ممکن است داشته باشید تماس بگیرید!

مزایای استفاده از کنتاکتور نسبت به کلید

  1. قطع و وصل در دفعات زیاد
  2. قابلیت کنترل از راه دور از چند مکان برای مراحل مختلف
  3. میتوان با استفاده از کنتاکتورها مدار فرمان را اتوماتیک کرد
  4. عمر مکانیکی بیشتر نسبت به کلیدها (در کنتاکتور به علت عدم ساییدگی کنتاکت ها روی یکدیگر در هنگام قطع و وصل، شاهد استهلاک کمتری خواهیم بود)
  5. بالا رفتن سرعت قطع و وصل با طراحی مدار فرمان مناسب
  6. با استفاده از کنتاکتور، پس از رفتن برق و وصل مجدد آن، جهت راه اندازی نیاز به استارت می باشد در صورتی که با استفاده از کلید، خطرات ناشی از وصل ناگهانی وجود دارد.
  7. حفاظت دستگاه ها توسط کنتاکتور، مناسب تر و مطمئن تر است و از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است.
  8. قابل اتصال به پی ال سی (PLC) است.

سخن آخر

کنتاکتور چیست؟ وظیفه کنتاکتور چیست ؟ که تا اینجا حتما پاسخ این سوال را دریافت کرده اید همچنین در بالا با نحوه کار و وظیفه ی کنتاکتور در تابلو برق ، انواع کنتاکتور و مشخصات آن آشنا شدیم برای مشاوره جهت مونتاژ و تعمیر تابلو برق در اصفهان میتوانید با مجموعه پدیده الکتریک در تماس باشید و از مشاوره رایگان و تخصصی ما جهت ساخت ، اجرا ، تعمیر تابلو برق صنعتی بهره ببرید. این مجموعه یکی از برترین شرکت ها در زمینه فروش تابلو برق صنعتی در اصفهان می باشد.

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *