سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی

اهمیت استفاده از سیستم خنک کننده تابلو برق

در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی بپردازیم. در نظر گرفتن تمام عوامل احتمالی که بر عملکرد تجهیزات تأثیر منفی می‌گذارند مهم است. یکی از عوامل قابل توجهی که می تواند بر نصب موفق محفظه تأثیر منفی بگذارد گرما است که محصول جانبی قطعات الکتریکی و الکترونیکی است.

گرما می تواند از داخل کابینت کنترل و همچنین از بیرون از طریق هوای اطراف وارد شود. اگر حرارت از بین نرود، پتانسیل ایجاد خرابی و نقص در اجزای حساس را دارد که معمولاً در محفظه‌های الکتریکی، قفسه‌های سرور کامپیوتر و سایر محفظه‌های محصول بسته‌بندی می‌شوند – کنترل‌های حیاتی برای درایوها و نمایشگرهای مورد استفاده در بسیاری از صنایع ، مانند :

مخابرات ابزارهای ماشینی حمل و نقل
تجهیزات تولید مواد غذایی و آشامیدنی ابزار پزشکی کنترل آسانسور
اتوماسیون صنعتی تصفیه فاضلاب منابع گرما

به عنوان مثال، تقریباً تمام قدرت الکترونیک یا ریزپردازنده ها به گرما تبدیل می شود. علاوه بر این، دستگاه هایی که توان را انتقال می دهند اغلب دارای افت ولتاژ یا تلفات بازده هستند که به گرما نیز تبدیل می شوند. در نتیجه، این بار حرارتی داخلی باعث می شود دمای محفظه تا حد غیرقابل قبولی افزایش یابد. افزایش یا تلفات حرارتی بر حسب وات یا BTU (واحد حرارتی بریتانیا) اندازه گیری می شود – این واحدهای گرما با فرمول های زیر تبدیل می شوند: وات = BTU / ساعت. ÷ 3.414 و BTU/hr. = وات x 3.414. صفحه‌گسترده‌ها یا ماشین‌حساب‌هایی برای کمک به محاسبه بار حرارتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ساخت تابلو برق اصفهان چگونه انجام می شود؟

انواع سیستم‌های خنک کننده تابلو برق

 همواره انواع و روش‌های مختلفی برای سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی استفاده می‌شوند. درواقع هر تولیدی یا مکانی که تابلو برق سه فاز در آن وجود دارد باید بر اساس محیط یا تجهیزات، سیستم خنک کننده خود را انتخاب کند. در زیر انواع خنک کننده‌ها را توضیح می‌دهیم تا بتوان بهترین آن‌ها را انتخاب کرد.

1.دستگاه تهویه مطبوع

دستگاه تهویه مطبوع فضای داخل تابلو برق صنعتی را از طریق یک سیستم گردش بسته خنک، مرطوب و تمیز می کنند. هوای گرم شده از فن گرفته می شود و پس از حذف رطوبت و گرد و غبار به تابلو برق باز می گردد.

2.مبدل های حرارتی

مبدل های حرارتی سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی ، پانل سوئیچ بدون کمپرسور و تعمیر و نگهداری کم هستند که دمای داخل سوئیچ را خنک می کنند. همچنین این دستگاه داخل برد را از آلودگی دور نگه می دارد. دو نوع مبدل به نام های هوا به هوا و هوا به آب وجود دارد. گردش هوا به هوا صورت می گیرد و محیط از این طریق گرم می شود. هوا به آب هوا را خنک می کند.

3.خنک کننده ورتکس

خنک کننده ورتکس مانند کولرها و مبدل های حرارتی نیست، اما ساده تر از آنها کار می کند. در این دستگاه یک گرداب جریان هوا ایجاد می شود که بدون استفاده از کمپرسور هوای فشرده را خنک می کند. این کولرها مجهز به ترموستات نیز هستند.

عوامل موثر بر دمای سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی

عوامل موثر بر دمای سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی شامل هوای محیط ، بار خورشیدی و … است که در ادامه هر عامل را برررسی خواهیم کرد.البته اطمینان در خرید تجهیزات و تخصص به کارگیری ، ساخت و نصب تابلو برق صنعتی نیز یکی از مهم ترین عواملی است که همواره باید در نظر گرفته شود.مجموعه تخصصی پدیده الکتریک با سال ها تجربه در زمینه ی ساخت ، مونتاژ و فروش تابلو برق صنعتی در اصفهان ،ارائه دهنده ی مشاوره تخصصی به شما می باشد.

  • هوای محیط

هوای محیط، هوای بیرون محفظه نیز می تواند منبع بالقوه افزایش گرما باشد. در برخی محیط‌ها، هوای محیط ممکن است به اندازه‌ای خنک باشد که به محفظه اجازه دهد گرما را دفع کند. با این حال، هوای محیط در اقلیم‌های گرم‌تر ممکن است به قدری گرم باشد که به بار گرمایی اضافه کند.

  • بار خورشیدی

بار خورشیدی باید برای محفظه های الکتریکی در فضای باز در نظر گرفته شود. هنگامی که یک محفظه در فضای باز قرار می گیرد، گرمای خورشید به اجزای حساس داخل کابینت منتقل می شود. این به عنوان “بار خورشیدی” یا “بهره خورشیدی” شناخته می شود و اثرات آن می تواند قابل توجه باشد. نمونه بارز این موضوع، خودرویی است که در یک روز آفتابی در بیرون پارک شده است – دما به سرعت در محفظه سرنشینان افزایش می‌یابد زیرا پرتوهای خورشیدی از شیشه و فلز در معرض دید عبور می‌کنند و گرما را در محدوده خودرو به دام می‌اندازند.

  • رطوبت و نفوذ هوا

هوای بیرونی که وارد محفظه الکتریکی می شود هم گرما و هم رطوبت را حمل می کند و رطوبت نسبی بالا در هوا به طور بالقوه محتوای گرما را افزایش می دهد. علاوه بر این، متراکم شدن بخار آب یا تشکیل شبنم از رطوبت زیاد (به ویژه در محفظه های بیرونی) به محتویات الکتریکی و الکترونیکی داخل محفظه آسیب می رساند. بنابراین، بهتر است کابینت های برق و مجرای تغذیه را به درستی آب بندی کنید تا از این نوع افزایش گرما جلوگیری شود و از تأثیرات شدید رطوبت بر روی قطعات جلوگیری شود.

مطلب پیشنهادی : برنامه نویسی PLC / HMI

  • از بین بردن حرارت

راه های زیادی برای کاهش موفقیت آمیز گرمای ناخواسته وجود دارد. پرداختن به نیاز و شامل یک راه حل مدیریت حرارتی به سیستم از همان ابتدا همیشه ترجیح داده می شود. در صورت نیاز، یک برنامه اندازه گیری خنک کننده محفظه به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را برای برنامه خود انتخاب کنید. عواملی مانند بار حرارتی (که باید برداشته شود)، ولتاژ کاری، و سبک NEMA (انجمن ملی تولیدکنندگان برق) نیز به محدود کردن انتخاب های خنک کننده محفظه شما کمک می کند.

بر اساس شرایط محیطی ممکن است یک فن، دمنده، مبدل حرارتی یا تهویه مطبوع محفظه لازم باشد.ما در وهله اول نوع خنک کننده مورد استفاده، نحوه عملکرد و دلیل استفاده از خنک کننده را پوشش خواهیم داد.اکنون می‌خواهیم نگاهی دقیق‌ تر به برخی از مؤلفه‌های مهم دیگر بکنیم. اگر از جلو، در سمت چپ، به سمت پایین درب به پنل نگاه کنیم، یک برش و یک پوشش پلاستیکی در خارج داریم.

یکی دیگر در سمت راست، به سمت بالای در وجود دارد.وقتی درها را باز می کنیم، می بینیم که درب سمت چپ دارای یک فن در داخل است و سمت راست چیزی جز درب هواکش پلاستیکی ندارد. سیستم خنک کننده پانل با مکیدن هوای خنک در دریچه پایین کار می کند و به دلیل افزایش گرما، هوای گرم از دریچه بالایی خارج می شود.

 

اهمیت استفاده از سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی

دمای استاندارد تابلو برق چقدر باید باشد؟

پس از آشنایی با انواع سیستم های خنک کننده تابلو برق، بهتر است دمای استاندارد ارائه شده برای تابلو برق را بررسی کنید. کمیسیون بین المللی الکترونیک با نام اختصاری IEC که وابسته به سازمان استاندارد است نیز شرایطی را برای دمای تابلو برق تعیین کرده است.بر این اساس دمای محیط نصب در فضای باز نباید در عرض 24 ساعت از 35 درجه سانتیگراد بیشتر شود.

در آب و هوای معتدل حداکثر دما 49 درجه و حداقل دما 25- درجه است. همچنین در هوای سردتر حداقل دما باید 50- باشد. اگر قرار است کلید در فضای بسته نصب شود، دمای هوا نباید در عرض 24 ساعت از 35 درجه بیشتر شود. حداکثر دمای مجاز 40 درجه و حداقل دما 5- درجه است. خنک کننده تابلو برق موردیست است که هنگام خرید پنل باید مورد توجه قرار گیرد.

ترموستات تابلو برق

برای تنظیم گرمای داخل پنل، یک ترموستات محفظه تعبیه شده است.

ترموستات تابلو برق

ترموستات تابلو برق

چرا باید این کار را انجام دهیم؟ خب، واقعاً بستگی به این دارد که پنل ما در چه محیطی قرار گیرد.اگر قرار است پانل در یک اتاق کنترل گرم قرار گیرد، مشابه جایی که پانل ما در یک کارخانه فاضلاب قرار دارد، برای حفظ یکپارچگی اجزای محفظه، باید مطمئن شویم که دما و رطوبت محیط است. در نظر گرفته شده است. همچنین، هنگامی که پانل روشن می شود،

قطعات خود گرما تولید می کنند، اما برای اینکه آنها را در محدوده کاری ایمن نگه داریم، گاهی اوقات باید از خنک نگه داشتن آنها اطمینان حاصل کنیم.به فکر خانه خود در ماه های گرم باشید. فن سیستم خنک کننده پنل کنترل برای خنک نگه داشتن شما روشن است. از سوی دیگر، در ساختمان‌های سرد بدون گرمایش و رطوبت زیاد در اطراف، برای خشک نگه داشتن اجزا و بدون رطوبت، باید آنها را گرم نگه داریم. به فکر خانه خود در ماه های سرد باشید. گرمایش را روشن می کند تا شما را زیبا و گرم نگه دارد و رطوبت را از بین ببرد.

مقاله پیشنهادی :نحوه انتخاب و اندازه یک کنتاکتور در استاندارد IEC

ترموستات محفظه با یک دستگاه گرمایش یا خنک کننده کار می کند تا دمای کار ایمن را در محفظه حفظ کند و در برابر تراکم، رطوبت و یخبندان محافظت کند.

بسته به کاربرد، می توان آنها را به طور معمول باز یا به طور معمول بسته سیم کشی کرد.

برای کاربرد خنک کننده – برای روشن کردن فن در زمانی که دما بالاست – و برای کاهش دمای محفظه، به صورت معمولی باز سیم کشی می شود. با افزایش دما، تماس با افزایش دما از نقطه تنظیم شده بسته می شود. سپس فن را قادر می سازد تا کار کند.

خرید سیستم‌ خنک کننده تابلو برق صنعتی

برای کاربرد گرمایش ، برای روشن کردن بخاری در زمانی که دما پایین است ، و برای افزایش دمای محفظه، آن را به صورت معمولی بسته سیم کشی می کنیم. با افزایش دما، تماس با افزایش دما از نقطه تنظیم شده باز می شود. سپس بخاری را غیرفعال می کند

قیمت سیستم‌ خنک کننده تابلو برق صنعتی

با این حال، در پنل ما از یک فن برای خنک کردن محفظه استفاده می کنیم. ترموستات محفظه به PLC متصل نیست، اما گاهی اوقات می تواند برای نمایش هشدار دمای داخلی محفظه باشد. در این حالت ترموستات محفظه مستقیماً به فن روی در متصل می شود و مستقل از PLC روشن و خاموش می شود.

فروش سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی

هر تابلو برق پس از مدتی از زمان عملکرد خود نیازمند تعمیر تابلو برق میباشد . عیب یابی و تعمیر تابلو برق تا حد زیادی به نحوه ی سیم کشی و جانمایی تجهیزات داخل آن و نوع عملکرد تک تک اجزای تابلو برق صنعتی مربوط بوده است .که یکی از این مراقبت ها استفاده از سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی با کیفیت برای تابلو برق صنعتی می باشد.

جمع بندی :

سیستم خنک کننده تابلو برق صنعتی پانل با مکش هوای خنک در دریچه پایین کار می کند و چون گرما بالا می رود، هوای گرم از دریچه بالایی خارج می شود.برای تنظیم حرارت داخل پنل، ترموستات محفظه تعبیه شده است. یک ترموستات محفظه با یک دستگاه گرمایش یا خنک کننده کار می کند تا دمای کار ایمن را در داخل محفظه حفظ کند و در برابر تراکم، رطوبت و یخبندان محافظت کند. بسته به کاربرد، می توان آنها را به طور معمول باز یا به طور معمول بسته سیم کشی کرد.

برای کاربرد خنک کننده – برای روشن کردن فن در زمانی که دما بالاست – و برای کاهش دمای محفظه، ترموستات به صورت معمولی باز سیم کشی می شود.همچنین برای کاربرد گرمایش – برای روشن کردن بخاری در زمانی که دما پایین است – و برای افزایش دمای محفظه، ترموستات به صورت معمولی بسته سیم‌کشی می‌شود. ترموستات محفظه به PLC متصل نیست، اما گاهی اوقات ممکن است برای نمایش هشدار دمای داخلی محفظه باشد. در این حالت ترموستات محفظه مستقیماً به فن روی در متصل می شود و مستقل از PLC روشن و خاموش می شود.

امیدواریم اکنون درک بیشتری از سیستم های خنک کننده پنل کنترل، چرایی استفاده از آنها و نحوه عملکرد آنها داشته باشید!  تیم فنی پدیده الکتریک در طراحی سیستم کنترل و اتوماسیون صنعتی متخصص هستند. آنها تیمی متشکل از مهندسین اتوماسیون دارند و سال هاست که سیستم های کنترل صنعتی را در صنایع مختلف طراحی و پیاده سازی می کنند

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *