محافظ های اتصال کوتاه

طبق استاندارد ولتاژ پایین اروپا 2014/35/EU (ضمیمه I، ماده 3، بند ج)، شما باید از تجهیزات خود در برابر خطراتی که ممکن است در اثر تأثیرات خارجی بر تجهیزات الکتریکی ایجاد شود، محافظت کنید.اقدامات فنی باید به گونه ایی تعیین شود که تجهیزات الکتریکی به گونه ای طراحی و ساخته شوند که اطمینان حاصل شود حفاظت در برابر خطرات مندرج در استاتدارد تضمین می شود، مشروط بر اینکه تجهیزات در کاربردهایی که برای آنها ساخته شده است و به اندازه کافی نگهداری می شود.).

به منظور اطمینان از اینکه تجهیزات الکتریکی خطری برای افراد، حیوانات اهلی و اموال در شرایط قابل پیش بینی اضافه بار ایجاد نمی کند.حفاظت کامل از یک رله حالت جامد SSR در برابر اتصال کوتاه یا جریان اضافه نیاز به دانش فنی خوبی دارد. این مقاله به شما کمک می کند تا حفاظت های اتصال کوتاه را بهتر درک کنید و اطلاعات کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد.

بیشتر بخوانید : برای مشاهده لیست اجرت مونتاژ تابلو برق کلیک کنید.

دو راه برای حفاظت فعلی وجود دارد:

استفاده از فیوز: برای محافظت از رله های حالت جامد در برابر اتصال کوتاه بار، باید از فیوزها استفاده شود، به ویژه فیوزهای سریع الاثر برای درجه بندی های کوچک. مقدار I²t فیوز باید کمتر از نصف مقدار I²t رله باشد. استفاده از بریکر: این روش حفاظتی را می توان برای رله های حالت جامد با مقدار I²t > 5000 A² تطبیق داد.

ابتدا، بیایید با یادآوری در مورد آنچه استاندارد IEC از نظر سطوح هماهنگی می گوید شروع کنیم:

1- استاندارد IEC از نظر هماهنگی با وسایل حفاظتی اتصال کوتاه چه می گوید؟

برای استفاده ایمن از محصولات خود، باید اطلاعات مربوط به نوع هماهنگی و هماهنگی اتصال کوتاه محصول را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم.

هماهنگی اتصال کوتاه ترکیبی از یک رله و یک حفاظت اتصال کوتاه است:

فقط برای بدست آوردن سطح ایمنی (سطح هماهنگی نوع 1) یا محافظت از رله (سطح هماهنگی نوع 2).برای حداکثر جریان اتصال کوتاه بالقوه، جریان اتصال کوتاه آینده نیز نامیده می شود

این ترکیب در آزمایشگاه سلدوک تست و تایید شده است تا مطمئن شوید که در صورت اتصال کوتاه مشکلی ندارید. استفاده از دستگاه محافظ اتصال کوتاه که با توصیه های سازنده مطابقت ندارد می تواند سطح هماهنگی را باطل کند.

استاندارد IEC IEC60947-4-3 (2020) بین دو نوع حفاظت متفاوت (به نام “هماهنگی”) که انواع “1” و “2” نامیده می شوند، تمایز قائل می شود.

هماهنگی نوع 1 ایجاد می کند که در شرایط اتصال کوتاه، دستگاه هیچ خطری برای افراد یا نصب نداشته باشد و ممکن است برای خدمات بیشتر بدون تعمیر و تعویض قطعات مناسب نباشد.در این کاربرد: برای بارهایی که خطر اتصال کوتاه کم است، می توان از هماهنگی نوع 1 استفاده کرد. در این حالت، SSR مطابق با بار انتخاب می شود و حفاظت برای محافظت از نصب انتخاب می شود.

اما در صورت اتصال کوتاه، SSR می تواند در اتصال کوتاه باشد و برای سرویس های بعدی باید تعویض شود.هماهنگی نوع 2 ایجاب می کند که در شرایط اتصال کوتاه، دستگاه هیچ خطری برای افراد یا نصب نداشته باشد و برای استفاده بیشتر مناسب باشد.در کاربرد: برای بارهایی که خطر اتصال کوتاه مهمتر است، باید از هماهنگی نوع 2 استفاده شود. در این حالت SSR مطابق با بار و وسیله حفاظتی انتخاب می شود تا حفاظت مناسب برای نصب و SSR داشته باشد.

این بدان معناست که دستگاه حفاظتی باید قبل از آسیب دیدن SSR واکنش نشان دهد. در صورت اتصال کوتاه، SSR به درستی محافظت می شود و برای استفاده بیشتر مناسب خواهد بود.

2- محافظت در برابر اتصال کوتاه توصیه شده توسط سلدوکدر برگه‌های داده سلدوک، جریان اتصال کوتاه مشروط نامی و نوع هماهنگی کنترل‌کننده نیمه‌رسانا، رتبه‌بندی جریان و ویژگی‌های دستگاه محافظ اتصال کوتاه مرتبط را خواهید دید.

اتصال کوتاه احتمالی در مستندات فنی فیوز آمده است. اکنون در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد روش کلی تعیین فیوزینگ مناسب برای رله های حالت جامد وجود دارد.

حفاظت با فیوزهای فوق سریع

فیوزهای استاندارد نمی توانند به اندازه کافی سریع واکنش نشان دهند تا از عبور جریان خطا از حداکثر سطوحی که تریستورها می توانند تحمل کنند جلوگیری کنند. به همین دلیل است که ما استفاده از فیوزهای فوق سریع را توصیه می کنیم. در برگه های داده و کاتالوگ راهنمای انتخاب، مقدار I²t (آمپر مربع ثانیه) را مشخص می کنیم که حداکثر جریان در برابر زمانی است که تریستورها می توانند تحمل کنند.

اساسا، و برای سطح هماهنگی نوع 2، درجه “I²t” فیوز انتخابی باید کمتر از رتبه I²t رله حالت جامد انتخاب شده باشد. برای داشتن حاشیه درست با هماهنگی نوع 2، celduc relais قانون زیر را توصیه می کند:

فیوز I²t < ½ I²t نوع SSR

فیوز باید در مقابل SSR قرار گیرد. در واقع، اگر به دلیل نامشخصی رله عایق زمین را بشکند (گرم شدن بیش از حد، شکستن کیس، نشتی با هیت سینک، …)، فیوز باید تمام مدار را از آتش سوزی محافظت کند.

حفاظت با MCB (مدار شکن مینیاتوری)شما اغلب این سوال را از ما می‌پرسید که آیا می‌توانید از یک MCB به جای فیوز برای محافظت از مدار و SSR استفاده کنید؟ (هماهنگی نوع «2»). پاسخ «بله» است، اما شما باید پارامترهای I²t SSR، کل جریان اتصال کوتاه موجود در سیستم را در نظر بگیرید، و البته قطع کننده مداری را انتخاب کنید که دارای رتبه I²t به اندازه کافی کمتر از SSR باشد.

MCB یک حفاظت کند اتصال کوتاه است و بنابراین هماهنگی اتصال کوتاه بین MCB و SSR مشکل است.

3- از تخصص پدیده الکتریک بخواهیدبخش تحقیق و توسعه پدیده الکتریک اینجاست تا به شما کمک کند ترکیب مناسبی از حفاظت از رله حالت جامد و اتصال کوتاه را تعریف کنید. استفاده از محافظ اتصال کوتاه دیگری غیر از آن چیزی که در برگه داده خود ذکر می کنیم، کاملاً مسئولیت شماست.

4 – بعد از اتصال کوتاه چه کاری باید انجام دهید؟

در طول اتصال کوتاه، ممکن است آسیب هایی در نصب داشته باشید. ابتدا بررسی کنید که اتصال کوتاه کجا انجام شده است.پس از تعمیر و تایید سیم کشی، توصیه می کنیم رله حالت جامد را تست کنید. حتی با حفاظت صحیح، تعداد اتصال کوتاه برای یک نیمه هادی قدرت محدود است.برخی از اتصالات کوتاه می توانند طول عمر قطعات را محدود کنند، بنابراین به طور کلی تعداد اتصال کوتاه احتمالی در طول عمر یک نیمه هادی قدرت حداکثر 10 برابر است.

5- نتیجه گیری

داشتن محافظ مناسب در برابر جریان بیش از حد ضروری است. تریستورها که عناصر قدرت رله های حالت جامد هستند دارای ثابت زمانی حرارتی بسیار کوتاهی هستند. در نتیجه، سطوح شدید جریان و نوسانات ناشی از خطاهای بار یا خط، حتی اگر فقط در دوره‌های زمانی بسیار کوتاه اعمال شوند، ممکن است باعث از کار افتادن دائمی دستگاه‌های تریستور شوند. celduc، به‌عنوان سازنده رله‌های حالت جامد، و همچنین تأمین‌کنندگان فیوز یا MCB، هر دو می‌توانند به شما توصیه کنند. دریغ نکنید از ما بپرسید.این مهم است که در نظر داشته باشید که سطح هماهنگی و تست های اتصال کوتاه باید توسط سازنده پنل انجام شود.

تفاوت بین رله های حالت جامد و رله های تماسی چیست؟

 پاسخ : 

رله های حالت جامد از نیمه هادی ها برای عملیات بدون تماس استفاده می کنند. رله‌های حالت جامد از نظر عملکرد تفاوت چندانی با رله‌های تماسی (رله‌های الکترومغناطیسی) ندارند. رله های حالت جامد، با این حال، از قطعات الکترونیکی بدون تماس مکانیکی تشکیل شده اند. بنابراین، رله‌های حالت جامد دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که رله‌های تماسی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

از هر دو رله مطابق با کاربرد مورد نظر استفاده کنید.

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *